Datuk Jamal Bersiap Sedia [ Baju Merah ] Bertempur Dengan Peserta Bersih 5 [ Baju Kuning ]

Datuk Jamal Bersiap Sedia Untuk Bertembung Dengan Peserta Bersih 5 | Beliau mengulang komitmennya untuk mengadakan perhimpunan Baju Merah pada hari sama dengan Bersih 5.
 
 

PETALING JAYA: Gerakan Baju Merah kini sudah bersiap-sedia untuk berhadapan dengan perhimpunan Bersih 5, kata ketuanya Datuk Jamal Md Yunos.

Beliau mengulas pengumuman Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) hari ini yang akan menganjurkan perhimpunan kelimanya, kali ini untuk memberi tekanan supaya mereka yang bersalah dalam skandal 1MDB dibawa ke muka pengadilan.

Jamal dalam satu kenyataan ‘mengalu-alukan’ pengumuman itu dan mengulang komitmennya untuk mengadakan perhimpunan Baju Merah pada hari sama dengan Bersih 5.
“Ini bagi menghalang agenda kotor dan jijik puak-puak pengkhianat negara mencabul sistem demokrasi berparlimen di negara ini,” katanya yang menyifatkan pengumuman Bersih itu sebagai langkah yang terdesak.

Beliau berkata, perhimpunan itu bukan sahaja menganggu ketenteraman awam, tetapi boleh mencetuskan provokasi yang akhirnya menggugat keselamatan negara.

Dalam satu kenyataan hari ini, Bersih berkata keputusan itu diambil selepas perbincangan dengan pelbagai NGO, pemimpin belia dan golongan akademik dan merumuskan kerajaan tidak bertanggungjawab dalam memastikan penyiasatan menyeluruh berhubung dakwaan salah laku melibatkan 1MDB.
 
p/s: Jamal Ikan Sekinchan nie menang sembang jer, cari populariti murahan. Bila hari kejadian bayang pun x nampak..
Read More

LEFTENAN KOMANDER DIDENDA RM100,000, HARTA BERNILAI RM1.6 JUTA DIRAMPAS AKIBAT RASUAH

LEFTENAN KOMANDER DIDENDA RM100,000, HARTA BERNILAI RM1.6 JUTA DIRAMPAS AKIBAT RASUAH | Seorang bekas pegawai kanan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) berpangkat Leftenan Komander didenda RM100,000 selepas mengaku bersalah atas enam pertuduhan berkaitan rasuah berhubung urusan pembekalan barangan ke TLDM di Mahkamah Sesyen Khas Rasuah Ipoh, hari ini.





Hakim Indra Nehru Savandiah turut memerintahkan harta bernilai kira-kira RM1.6 juta milik Khairul Izwan, 38, yang pernah bertugas sebagai Pegawai Kawalan Material 2, Depot Bekalan Armada TLDM dilucutkan hak.

Sebelum ini, pada 9 September 2015, Khairul Izwan didakwa di Mahkamah Sesyen Ipoh atas lima pertuduhan mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan kerana menerima wang dan sekeping kad debit berjumlah RM1.5 juta.

Khairul Izwan turut didakwa dengan satu pertuduhan mengikut akta sama di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 14 September 2015 atas tuduhan menerima seutas jam tangan jenama Bell & Ross bernilai RM19,000 daripada seorang kontraktor yang mana tertuduh mengetahui syarikat kontraktor berkenaan mempunyai hubungan dengan tugas rasmi tertuduh. Kes tersebut kemudian dipindahkan ke Mahkamah Sesyen Ipoh.

Khairul Izwan didakwa melakukan kesemua kesalahan tersebut antara bulan Mei 2013 dan Februari 2015.

Kes dikendalikan oleh Timbalan Pendakwaraya SPRM Amer Abu Bakar Abdullah dan Mahadi Abdul Jumaat.

SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
IPOH, PERAK
3 OGOS 2016



Read More

Berakhirnya Kepimpinan KP SPRM, Abu Kassim turut akan diiringi bersama oleh, TKP SPRM [ Perjanjian Berdarah ]

Berakhirnya Kepimpinan KP SPRM, Abu Kassim turut  akan diiringi bersama oleh, TKP SPRM [ Perjanjian Berdarah ] | Esok SPRM Ibu Pejabat Putrajaya akan mengadakan majlis paluan berundur dalam erti kata lain majlis perpisahan KP, tiba-tiba dikejutkan dengan 2 lagi Timbalan yang akan meninggalkan sprm iaitu Dato' Seri Syukri Abdul dan Dato' Seri Mustafa yang akan turut samakan diraikan pada 29/07/2016

Apa pun sila baca ulasan dari blog http://kekandasatria.blogspot.my/





sok berundurnya orang nombor 1 SPRM secara rasminya.

Malah KS dikabarkan, majlis berundur KP SPRM, Abu Kassim turut akan diiringi bersama oleh, TKP SPRM, Shukri Abdull dan Mustafar Ali. Ibarat ada "perjanjian berdarah" antara mereka bertiga.

Namun begitu, keputusan ini juga telah menggembirakan pihak tertentu khususnya yang mempunyai rekod rasuah, tidak kira VIP di AGC atau Bukit Aman mahupun VVIP di sekitar Putrajaya .

Apatah lagi orang di AGC yang mengidamkan kerusi nombor 1 SPRM bakal dinobatkan secara rasminya sebelum berundurnya Abu Kassim, Shukri dan Mustafar. Difahamkan orang inilah yang beria-beria membuka jalan supaya nombor 1, 2 dan 3 lebih cepat pergi.

Namun Apa sekalipun keputusan Shukri dan Mustafar untuk pergi bersama Abu Kassim, rakyat dan orang-orang SPRM wajib meneruskan perjuangan.

Jangan dibiarkan negara ini hancur dek kerana sikap putus asa kamu untuk memperjuangkan hak dan kebenaran.

Apa yang ditakuti ketika ini ialah penularan jenayah 'grand corruption', yang akan terus dikuasai oleh Malaysian Official 1, selepas dinobatnya orang AGC tersebut.

Sudah pasti, apabila disebut 'grand corruption' maka jumlah duit yang dilesap pada siang hari itu juga boleh mencecah hingga bilion ringgit.

Sebab itulah cabaran untuk memeranginya maha hebat.

Namun KS yakin orang nombor 2 dan 3 SPRM ini pergi bersama Abu Kassim bukan kerana putus asa, Mereka pergi dengan penuh isyarat dan mesej tersirat.

KS ingatkan sekali lagi kepada semua, pemergian Abu Kassim, Shukri dan Mustafar ini PERGI UMPAMA "KING" YANG DIJADI UMPAN DALAM PERMAINAN CATUR, SETELAH "KING" "DIMAKAN" PIHAK LAWAN, MAKA SAAT ITULAH "QUEEN" BERTINDAK MELAKUKAN CHECKMATE.

"KING" YANG HANYA BOLEH BERGERAK SETAPAK DEMI SETAPAK ITU BERKORBAN KERANA TIDAK MAHU SESUATU LEBIH BURUK BERLAKU DAN YANG PALING UTAMA UNTUK MENCAPAI MATLAMAT PERLAWANAN IAITU KEMENANGAN

JADI, KUATKAN SEMANGAT, JADILAH “QUEEN” YANG AKAN MELAKUKAN CHECKMATE.

Mungkin Abu Kassim, Shukri dan Mustafar tahu Si penyangak mungkin boleh memutuskan hubungan ketua dan anak buahnya, Tapi sudah pasti tidak dapat memutuskan doktrin dan agenda yang telah disemai serta dipasak dalam jiwa pejuang antirasuah.

Penyangak mungkin terlupa ada ketikanya ANAK BUAH LEBIH MENGGILA dari sifu mereka kerana gelombang kedua adakalanya lebih kuat daripada yang pertama.

Tidak kisahlah siapa pengganti mereka bertiga, itu bukan halangan, kerana setiap pejuang pasti berdepan dengan watak jahat.

MUNGKIN UNTUK BERDEPAN DENGAN WATAK JAHAT, KITA PERLU JADI JAHAT, MACAM KABALI.

Jika tidak mana mungkin boleh menjadi pejuang tanpa musuh dan watak jahat.

KS sebagai rakyat yang sentiasa memerhati perjalanan SPRM, sudah pasti akan terus memberi semangat kerana KS melihat kekuatan itu ada pada SPRM, bukan individu.

SELAGI TIDAK BERPECAH, selagi itulah kekuatan itu memihak kepada pejuang-pejuang, tidak kiralah di medan perang mana sekali pun.

#IFULLYSUPPORTSPRM

#PRAYFORSPRM 
Read More

Sejarah Masjid Kampung Tuan Berusia 185 tahun | Sejarah di Terengganu

Sejarah Masjid Kampung Tuan, Berusia 185 tahun | Sejarah di Terengganu |Dalam suasana hiruk-pikuk dan kepadatan penduduk di Bandar Chukai, Kemaman terdapat binaan tinggalan sejarah berusia lebih 185 tahun yang masih tersergam indah.

Terselindung di sebalik rumah-rumah moden, sebuah masjid lama yang masih kukuh berdiri sama megah dengan bangunan baru lain di sekelilingnya.
Masjid Kampung Tuan yang suatu ketika dahulu merupakan sebuah surau yang terletak di pinggir Sungai Limbong.
Namun disebabkan pertambahan penduduk, ia ditukar menjadi surau apabila banyak masjid baru yang lebih besar dibina bagi menampung keperluan penduduk di kawasan tersebut.
Menurut Pejabat Agama Daerah Kemaman, surau lama yang dibina pada tahun 1830 itu dibina oleh seorang guru agama berasal dari Pattani, Thailand, Syed Abdul Rahman Abdul Samad, yang melarikan diri ke sini akibat peperangan di negaranya.
Beliau mula membina surau tersebut bagi memudahkannya mengajar agama kepada penduduk kampung memandangkan kelasnya mendapat sambutan menggalakkan.
Selepas kematiannya, tempatnya diambil alih anaknya yang dikenali sebagai Tuan Wok dan ketika itu Abdullah Munshi dikatakan pernah ke surau tersebut untuk bersembahyang.
Struktur binaan yang klasik serta sedikit mengikut tradisi surau lama di Siam membuktikan bahawa ia dibina oleh pendatang tersebut.
Bumbungnya yang mempunyai empat lapis dengan menggunakan atap genting yang dibawa dari negara itu memberi suasana yang amat tenang apabila pertama kali melihatnya.
Selain itu, di atas bumbung pula diletakkan replika buah butung yang diperbuat daripada tembaga.
Difahamkan, replika buah butung itu dibina untuk diletakkan pada Masjid Keresek di selatan Thai tetapi pembinaan masjid itu tergendala lalu ia dibawa dan diletakkan di atas surau berkenaan.
Yang menariknya, menurut cerita penduduk, pembinaan surau berukuran 9.14 meter x 9.14 meter ini diperbuat dengan hanya menggunakan sebatang kayu cengal yang besar yang ditemui di hutan berhampiran.
Struktur mihrabnya berbentuk bulat difahamkan ditebuk daripada sebatang kayu cengal juga, sehingga seni dan ukirannya kelihatan sangat halus.
Struktur tingkap yang hanya berukuran lebih kurang 60 sentimeter dan dibina tanpa pintu, menyerlahkan lagi keaslian reka bentuknya.
Mungkin hanya memerlukan sedikit sahaja cahaya memasuki ruang solat itu bagi membolehkan ibadat dilakukan dengan kusyuk, justeru tingkap dan pintu dibina agak terhad.
Sebanyak 12 tiangnya pula disambungkan hanya menggunakan pasak dan tiada paku digunakan.
Setelah lebih 100 tahun dibina, Surau Kampung Tuan masih kukuh dan digunakan oleh penduduk sekitar termasuk menunaikan solat terawih pada setiap kali Ramadan walaupun masjid-masjid baru telah dibina.
Kerja-kerja konservasi oleh Jabatan Warisan Negara telah dilaksanakan pada tahun 2006.
Read More

MB Baru Kedah Datuk Seri Ahmad Bashah 'tido'... Kit Siang Lupa, Ini Gambar Guan Eng Tidur.. 2x5.

MB Baru Kedah  Datuk Seri Ahmad Bashah  'tido'... Kit Siang Lupa, Ini Gambar Guan Eng Tidur.. 2x5 | .Sebagai manusia biasa kita cukup faham setiap orang ada batas ketahanan diri. Ada masa terlalu letih hingga membuat kita terlelap seketika tanpa disedari. Ia boleh berlaku pada semua orang.Apa lagi orang politik yang saban masa terlari ke sana ke mari,hadir mesyuarat,acara,temujanji dan segala macam.


Kalau tidak percaya cuba sembang dan tanya sendiri orang-orang politik yang berjawatan tinggi. Ada masa memang lembik kerana seharian sibuk memanjang.
Kata orang kalau sudah tahu sama tahu bab ‘ tertidor’ ini bukan sesuatu yang luar biasa kenapa halakan senapang pada Datuk Seri Ahmad Bashah seorang saja.
Kejadian beliau terlelap seketika ( gambar atas pertama) masa majlis hari keputeraan Sultan Kedah baru-baru ini dijadikan viral sakan untuk memperlekehkan kewibawan Menteri Besar baru Kedah itu.
Antara yang galak sangat main isu itu ialah otai DAP, Lim Kit Siang .Wah bukan main termasuk kata di twitter Ahmad Bashah tidak layak angkat sumpah Menteri Besar sehingga beliau jelaskan hal itu.
"Saw video first time. Bashah slept soundly. All should see" katanya pada mesej twitter pertamanya.
Kemudian beliau kata pula : "Saw Bashah video again. He was sleeping deeply. Bashah should not take oath as Kedah menteri besar until he comes clean on it."
Lepas itu kata lagi : If Bashah insists he was not sleeping, when very obvious he was during Tuanku's speech, hold an opinion poll among Kedahans on the issue!
Cuba lihat pada gambar kedua atas ditengah….rasanya macam kenal kelibat orang ini.
Bukankah itu Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng. Nampak aksinya sedang ‘ tertidor’ seketika di kerusinya dalam sidang Dewan Rakyat.
Tidak mungkjin Kit Siang tidak kenal wajah anaknya sendiri?
Satu lagi gambar hujung,rakan karib politiknya,Datuk Seri Anwar Ibrahim… satu ketika dulu masa Ahli Parlimen Permatang Pauh. Juga  macam ‘tertidor’ di kerusinya dalam sidang Dewan Rakyat.
Dibawah pula Zuraida Kamaruddin, Ahli Parlimen PKR Ampang dan juga Ketua Wanita PKR. Asyik sungguh dibuai mimpi,juga dalam sidang Dewan Rakyat.
Sebelah itu ialah gambar bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim. Gambar ini agak menarik kerana beliau nampak sedang ‘ tertidor’ semasa sidang akhbar bersama Speakar Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh.
Dihujung pula siapa tidak kenal Ahli Parlimen parti Amanah Shah Alam,Khalid Samad yang cukup garang dalam sidang Dewan Rakyat. Dari gambar,beliau juga nampak macam tewas kepada keletihan hingga ‘ tertidor’ dalam sidang Dewan Rakyat.
Sebenarnya kalau nak kumpul banyak insiden lain dimana ahli politik yang keletihan terlelap atau tertidor seketika masa dalam majlis atau sidang dan berbagai acara lain. Ingat balik …gambar bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi ‘tertidor’ sejenak dalam Perhimpunan Agung UMNO tidak lama dulu tidak kurang riuh dijadikan isu.
Namun kalau tidak ada apa-apa nawaitu politik… semua ini boleh difahami.KIta bersangka baik sajalah, mungkin ketika itu orang politik ini amat keletihan. Jadi sebelum nak tembak Ahmad Bashah…pandang dulu kiri kanan.
Rasanya tak perlu nak lebih-lebih macam Kit Siang…takut malu, sebab ada gambar yang boleh berbicara tentang anak sendiri .- 4/2/2016 (AD)

P/S = Malaysia nie kenapa kalau pemimpin No 1 mesti lantik orang berusia, orang tua ni badan dan x kuat, penyakit 3 seragkai boleh kata wajib..Pastu makan ubat, ubat tu dadah mana x mengantuk....
Try gak bagi orang Muda jadi pemimpin NO 1, tgk sejarah sikit Sultan Muhammad Al Fateh takluk Istanbul masa umur 21 tahun..
Read More

Khasiat Jambu Batu Dan Petua Berhenti Merokok

Khasiat Jambu Batu Dan Petua Berhenti Merokok | Masalah Kolestrol di kalangan masyarakat Malaysia semakin kronik, tambahan pula di musim perayaan ini lagilaa bertambah kolestrol dan lemak dalam badan. Moga perkongsian ini dapat membantu sedikit sebanyak mengurangkan kandungan kolestrol yang berbahaya. Selain itu juga adalah laa sedikit artikel petua berhenti merokok moga-moga dapat memberi manfaat kepada semua......Wassalam...

Khasiat Jambu Batu
===============

1. Jika anda menghadapi masalah kolesterol, jambu batu boleh mengurangkan kolesterol anda.. try makan satu setengah biji jambu batu setiap hari. .insyaaalah ia boleh membantu mengurangkan kolesterol.

2. Jambu batu juga kaya dengan vitamin C, malah kandungan vitamin C dalam jambu batu lebih tinggi dari dalam buah oren (3 hingga 3 kali ganda lebih tinggi dari buah oren, 10-30 kali ganda dari buah pisang dan 10 kali ganda dari buah betik).. so untuk kecantikan kulit dan anti oksida.. makanlah jambu batu .
 

3. Khasiat jambu batu akan lebih dirasai jika anda memakan dengan kulit-kulitnya sekali.. (so, jika rajin, sila tanam sendiri).

4. Jambu batu juga dikatakan boleh menurunkan berat badan. .caranya ialah dengan mencampurkan jus jambu batu (dikisar sendiri) dengan sedikit cuka epal.

5. Jambu batu tinggi dengan kandungan kalsium dan zat besi, membaiki keadaan cirit birit dan mengurangkan kesakitan, antri free radicals , mengurangkan kekejangan , meningkatkan fungsi jantung dan turut mengurangkan paras gula dalam darah badan, mampu menaikkan sel darah putih dan merah, dan meningkatkan metabolisme badan.

6. Khasiat jambu batu tidak akan diperolehi jika dimakan dalam jumlah yang kurang dari sepatutnya iaitu satu biji setengah dan mesti diamalkan selama 4 minggu.

7. Tiada bukti saintifik mengatakan bahawa buah jambu batu "angin dan tajam serta mendatangkan angin didalam tubuh"..
 
Petua Berhenti Merokok
 


Mahu berhenti merokok?
Lakukan amalan berikut... InsyaAllah berjaya...

1. Melengah-lengah
Lengahkan tindak balas ke atas keinginan merokok seperti melambat-lambatkan mencari rokok. Sekiranya rokok ada di tangan, jangan dinyalakan terus, tunggu sekurang-kurangnya 5 minit. Keinginan untuk merokok ini kesudahannya akan hilang juga. Katakan pada diri anda “nanti†setiap kali anda ingin merokok.
 

2. Menarik Nafas Panjang
Tarik nafas anda dengan panjang sekurang-kurangnya tiga kali dengan perlahan-lahan.

3. Minum Air Dengan Banyak
Minumlah air banyak-banyak. Sebaik-baiknya air galian atau air masak suam. Jangan minum air berkafein seperti kopi atau teh, kerana minuman ini biasanya akan membuatkan anda ingin merokok selepas meminumnya.

4. Membuat Sesuatu
Buatlah sesuatu yang boleh mengalihkan fikiran anda daripada rokok. Contohnya bersiar-siar makan angin, telefon kawan, membaca buku, bermain muzik, membuat silang kata, berkebun dan sebagainya.

5. Menguyah Sesuatu
Mengunyah sesuatu seperti gula-gula getah,lobak merah,buah epal dan sebagainya. Elakkan sesuatu yang manis seperti gula-gula biasa.

6. Mandi atau Basuh Tangan
Sekiranya berada di rumah, mandilah seberapa kerap atau basuh tangan setiap kali terasa hendak merokok.

7. Melakukan Senaman Regangan
Lakukan senaman regangan setiap kali anda merasa mengantuk kerana tidak merokok.

8. Memohon Doa
Mohonlah doa kepada Tuhan agar azam dan usaha anda untuk berhenti merokok itu berjaya. 
 
Satu Lagi : Try Main Game Clash Of Clans, bukan setakat berhenti merokok semua kerja pun x jalan..hehe
Read More

CELAKANYA SEORANG ANAK | Peristiwa Menyedihkan Di Hari Raya

CELAKANYA SEORANG ANAK | "Hinanya kami mak bapa dia... mereka tidur hotel | Tulisan ini dikongsikan oleh Tuan Abd Ghani Haron yang menceritakan perbualannya dengan seorang ibu mengenai sikap anaknya ketika balik beraya di kampung. Semoga kisah ini menjadi pengajaran buat semua. Baca lagi:


Seorang wanita yang lebih tua dari saya yang berjemaah solat, berbual lepas solat ketika saya berada di motor untuk balik. Saya bertanya tentang sambutan raya dan hal anak tunggalnya. Air mukanya berubah.

Katanya, "Dia sampai balik pagi raya dengan anak bini. Katanya tak cuti dan jalan jem."

"Takpalah, asal dia balik. Petang raya, dia kata nak pi rumah mentua dan tidok di sana, di Kg Tongplu, dekat Pedu. Saya tak kata apa. Tapi masa depa nak naik kereta, cucu saya bertanya mak dia, kita nak tidor di hotel semalam ka? Mak dan bapa dia diam tetapi saya sempat melihat menantu saya membeliak mata pada anaknya."

Sampai disini dia berhenti bercakap. Dia tunduk dan mula mengesat air mata dengan hujung telekong yg masih dipakai. Saya faham anaknya sebenarnya bermalam di hotel dan pagi itu baru balik ke rumah orang tuanya. Kes pecah tembelang.

"Hinanya kami mak bapa dia. Bapa yg membesaqkan dia, yang mendodoikan dia dalam kain sentung, menepuk hingga lena dlm kelambu takut digigit nyamuk. Hinanya emak dia yang dia gonggong susunya hingga bertahun, disuap nasi hingga membesaq, hinakah kami yang beri dia sekolah dengan titik peluh kami."

"Saya tahu, depa jijik tegok dapor saya, jijik bilik ayaq dan jambannya, jijik bilik tidur yang panas bertilam kabu. Tapi depa tak sedaq mereka membesaq dengan keadaan itu, tapi hari ini depa pandang jijik. Itu sebab depa tak mau tidok rumah ibubapa sendiri, mereka tidok hotel. Bukan tak ada tempat dirumah tu, kerana dia anak tunggal. Tergamak dia." Kesedihannya makin berlarutan.

Wahai anak, bukanlah perkataan dari lidahmu sahaja boleh melukakan hati ayah bondamu, bukanlah tingkah lakumu sahaja boleh mengguris hati emak ayahmu, tetapi tindakanmu juga boleh merobek hati kecil mereka. Jika biasa dengan kemewahan dirumah sendiri, jangan mengharap yang sama dirumah ayah bonda. Kita dibesar dengan kepayahan ayah bonda, sesekali laluilah kembali. Jika kita rasa tidak selesa dirumah ibubapa, kenapa kita biar mereka hidup tidak selesa, kenapa tidak diupgrade rumah ibu bapa seperti rumah kita.

Ingat kekayaan yang kita miliki sebenarnya berpunca dari pengorbanan ayah ibu yang menyekolahkan kita. Maka sepatutnya mereka hidup lebih selesa dari diri kita kerana mereka yang melabur harta dan tenaga utk mencipta kejayaan kita, tetapi hasilnya kita kaut semuanya, meninggalkan ayah ibu dengan hidup dirumah tuanya. Apa juga perkara yang kita rasa jijik pada kehidupan ibu ayah kita, sepatutnya dibeban kepada diri kita, bukan melarikan diri dari keadaan itu. Dalam kes ini, tidur dihotel kerana tak sanggup tidur dirumah ayah yang penuh geli geleman pada kita.

Jika anak anak tidak dididik untuk merasa kepayahan orang lain, suatu hari mereka tidak akan mampu hidup bila ditimpa kepayahan. Jika anak dididik merasa jijik dengan apa yg orang lain lalui, apa lagi keturunannya, suatu hari nanti, mereka akan memandang jijik kepada seluruh mereka yang miskin.
 
 
Betapa ibu ayah mengharap anak yang pulang sesekali, menghidupkan kembali suasana rumah yang sunyi setelah anak berkeluarga. Tidurlah semalam dua, makan bersama, berkongsi bilik air dan bilik tidur dsbnya. Jika terasa payah pun, biarlah demi menjaga hati emak ayah, janganlah merungut tidak sempurna itu ini. Mungkin emak ayah teringin naik kereta baru kita, bawalah mengunjung saydara mara, mungkin mereka sedikit ingin berbangga dgn kejayaan anak, bawalah bertandang, bershopping.

Sesungguhnya Allah memberi ganjaran yang baik kerana berkunjung mengerat silaturrahim, menggembirakan ayah ibu. Jangan jadikan kunjungan beraya ke kampung menjadi gurisan tajam ke hati ibu ayah yg akan memahat dosa yang besar.

Tidak salah tidur di hotel atau homestay jika keadaan rumah tidak muat kerana ramai, mohon izin dengan baik pada ibu ayah. Mereka tentu memahami. Menipu itu ibarat bangkai, yang amat mudah tercuim busuknya, apa lagi bila Allah hendak membukanya. Bertindaklah dg rasional, ibu ayah itu keutamaan. Ingat suatu hari nanti kita juga akan berada di situasi ibu ayah kita.

ABD GHANI HARON
Read More

Mahu Nama Tapi Tak Mahu Hukum



Salam..

Isunya masih berkisar kepada perkembangan dari pembentangan di DUN Kelantan berkenaan pelaksanaan hukum hudud bagi kerajaan negeri Kelantan.

Perancangannya telah lama diagendakan namun banyak halangan untuk dilaksanakan. Alhamdulillah dengan rahmat Allah S.W.T akhirnya pembentangan hudud untuk dijadikan kanun perundangan kerajaan Kelantan akhirnya dipermudahkan. Namun sedikit kesal dengan segerombolan lain di dalam kesatuan yang masih ragu dan menentang walaupun di pihak 'sana' menyatakan sokongan. Tinggalkan sejenak pandangan pihak sana. Sama ada mereka ikhlas menyokong atau tidak biar Allah S.W.T tentukan. Sekurang-kurangnya bahasa nyata mereka menimbulkan naluri keterharuan kita.

Mungkin apa yang diungkapkan oleh seorang Adun Kelantan ada kebenarannya. Mereka berbondong-bondong menegakkan kalimah Allah sehingga sanggup mencabar di peringkat mahmamah, tapi menolak hukum perundangan-NYA..Adakah kita sedang dipermain-mainkan?

Sasterawan Negara Shahnon Ahmad mengungkapkan politik umpama najis. Kotor. Hanya mereka yang kental bertahan dalam gelumangnya dapat meneruskan perjuangan. Sampai begitu sekali kekotoran politik itu. Adakah di zaman kegemilangan Islam suatu ketika dahulu politik diumpamakan seperti itu?? sudah tentulah tidak..kerana apa??Bijak kalian semua..Ya..sebab hukum Allah tertegak di zaman itu..

Sampai bila politik ini hendak diumpamakan najis? Tiadakah cara bagi mengubah persepsi ini? Mari kita mulakan dengan satu sokongan . Sokongan yang akan membawa kepada kesucian, kesejahteraan dan keamanan sejagat. Mari sucikan pandangan kekotoran politik itu dengan Hukum Allah.

Hari ini kerajaan Kelantan sebagai perintis. Ya, kerajaan Negeri serambi Mekah. Dengan izin Allah, mungkin negeri lain akan menuruti. Kita amat berharap agar satu hari nanti hukum Allah ini akan menjadi perlembagaan di bumi Malaysia. Mari sama-sama kita timbulkan sifat kerinduan berlindung di bawah perlembagaan Islam seperti ketika zaman kegemilangan Islam. Tidak ada yang mustahil. Semuanya kehentak Allah. Kita hamba-NYA yang mustadafin akan sentiasa bersemangat berusaha ke arah itu. Insyaallah. Mari


Teluk Tanglima Garang
19 MAC 2015

Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Loading...

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.