Badan selepas bersenam umpama radiator kereta...tak boleh kena air sejuk ??

Kadang -kadang kita akan terdengar persoalan tentang mandi air sejuk selepas bersenam adalah tidak baik untuk tubuh badan. Ini kerana sesuatu yang sedang panas (tubuh badan slps bersenam) tidak elok disejukkan serta merta (mandi) kerana mungkin mendatangkan keburukan. Ia seringkali mengumpamakan ibarat radiator kereta yang sedang panas kemudian dimasukkan air. Namun adakah benar pendapat begini ?? Sesuaikah badan kita (ciptaan Allah) diumpamakan dengan besi ciptaan manusia ??

Fakta yang sebenarnya adalah mandi air sejuk selepas bersenam adalah tidak salah dan sebenarnya mempunyai kebaikan tersendiri. Badan kita dikurniakan sistem tersendiri yang tetap mengekalkan tahap suhu normal badan 36.5°c-37°c dan tidak mengikut jatuh atau naik dengan kesan cuaca diluar melainkan tidak sihat atau berhadapan dengan cuaca yang melampau. Bukan seperti besi panas sejuk mengeras apabila dicurah air.

Mandi air sejuk atau ais selepas bersenam sebenarnya adalah bagus kerana membantu mengurangkan sindrom D.O.M.S (Delayed Onset Muscle Soreness) selepas bersenam. Namun mandi air suam selepas bersenam juga ada kebaikannya iaitu ia membantu melegakan ketegangan urat dan otot dalam keadaan santai dengan menggunakan air suam. Jadi kesimpulannya sama ada air sejuk atau air panas selepas bersenam adalah dibolehkan.

Apakah D.O.M.S ?

Situasi ketika bersenam (weight training, HIIT, intense aerobic), otot tidak berasa terlalu sakit tapi apa yang anda alami adalah "tak larat" atau orang kata keupayaan telah mencapai had. Selepas bersenam pun otot masih rasa tak berapa sakit, cuma berasa "letih" sahaja. Tetapi keesokan pagi selepas bangun dari tidur, sakitnya otot tu macam rasa membengkak. Dan rasa sakit itu berlanjutan beberapa hari. Sindrom ini dikenali sebagai "Delayed Onset Muscle Soreness" (DOMS) atau terjemahannya "Permulaan Kesakitan Otot yang Tertangguh". Setiap senaman yang melibatkan pergerakan "esentrik" pada otot (pengecutan dan pengembangan) pasti akan membawa kepada DOMS, oleh itu ia merupakan fenomena yang normal. Kebiasaannya DOMS yang normal bermula 24 jam selepas anda bersenam dan berakhir sehingga 72 jam atau 3 hari. Ada juga yang ambil masa sehingga 4 atau 5 hari, bergantung pada intensiti yang dilakukan dan pengalaman ketika bersenam.

Read More

Israel akan lenyap sedikit masa lagi..





The New York Post merujuk kenyataan Henry Kissinger : “Dalam 10 tahun, tidak akan ada lagi Israel”.
Pernyataan Kissinger jelas dan tidak memiliki syarat. Beliau tidak menyatakan bahawa “Israel” dalam bahaya, tetapi menurutnya hanya dapat diselamatkan jika diberikan trillion tambahan dollar dan mereka menghancurkan musuh-musuh mereka dengan bantuan tentera Amerika,".Kenyataan ini dipetik dari Kavkaz Center.

Dia juga tidak mengatakan bahawa jika rakan lama Netanyahu, Mitt Romney, terpilih, “Israel” entah bagaimana dapat diselamatkan.  Dia juga tidak mengatakan bahawa jika mengebom Iran, “Israel” mungkin dapat bertahan hidup.  Dia juga tidak menawarkan jalan keluar.  Dia hanya menyatakan fakta : pada tahun 2022 “Israel” akan tidak ada lagi.

Komuniti bijak pandai AS bersetuju dengan pernyataan Kissinger, meskipun mungkin tarikh tepat runtuhnya “Israel” tidak mereka ketahui.
16 badan pemikir AS dengan anggaran gabungan lebih dari 70 juta USD telah mengeluarkan analisis 82 muka surat berjudul “Preparing for a Post-Israel Middle East”.

Laporan itu mengamati bahawa 700,000 pendatang haram “Israel” telah mencuri penempatan pada tahun 1967, (tanah di mana seluruh dunia bersetuju adalah milik Palestin)tidak akan tenteram dan  damai. Kerana dunia tidak akan menerima kehadiran mereka terus-menerus di tanah yang dicuri “Israel” seperti Afrika Selatan pada akhir 1980-an.

Golongan pelampau Likud pemerintahan “Israel”, menurut laporan itu juga semakin memaafkan dan membiarkan kekerasan membabi-buta dan pelanggaran hukum oleh pendatang haram Yahudi.
Laporan tersebut menyatakan bahawa jenayah oleh ekstrimis Yahudi, dan infrastruktur apharteid yang berkembang termasuk dinding pemisah dan sistem yang lebih kejam dari pos pemeriksaan, tidak dapat bertahan, tidak dapat berlanjutan dan tidak “selaras” dengan “nilai-nilai” Amerika.

16 badan pemikir itu bersetuju bahawa “Israel” tidak dapat menahan raksasa pro-Palestin yang datang terdiri daripada Arab Spring, Kebangkitan Islam dan kebangkitan Iran.
Perisik AS mengatakan bahawa dalam realiti ini, kerajaan AS tidak akan lagi memiliki sumber kekuatan ketenteraan dan kewangan untuk terus menopang “Israel” terhadap keinginan-keinginannya.

Dalam rangka untuk menormalkan hubungan dengan 57 negara Islam, AS harus mengikuti kepentingan nasional dan menarik diri menyokong“Israel”.
Menariknya, baik Henry Kissinger mahupun penulis lain dalam Laporan itu tidak ada yang memberikan tanda bahawa mereka akan meratapi kematian “Israel”.

Ini luar biasa, mengingatkan bahawa Kissinger adalah seorang Yahudi yang selalu dilihat sebagai teman “Israel” dan bahawa semua orang Amerika termasuk mereka yang bekerja untuk badan perisik, telah sangat dipengaruhi oleh media pro-Israel.

sumber
Read More

Cara memotivasikan diri dalam ber 'gym'



Sering kali dalam berdiet, atau bersenam untuk 1 jangka masa yang lama samada untuk menguruskan badan atau membesarkan otot, kita sering berdepan dengan masalah kurang motivasi. Mungkin pada peringkat awal begitu bermotivasi, tetapi selepas seminggu hilang semangat.  Antara 10 cara mudah untuk kekal dalam mood motivasi.

1. Tetapkan sasaran - Sasarkan berapa kg perlu diturunkan atau mungkin berapa besar otot yang disasarkan. Atau mungkin boleh sasarkan berapa berat bebanan diangkat. Minggu pertama mungkin 10kg, sasarkan minggu ke 2 mengangkat 20kg. Atau mungkin dalam berlari, minggu ni 10 minut, minggu depan 15 minit.

2. Gambar - Cetak gambar sesiapa yang diminati, mungkin Jamie Eason atau mungkin Ronnie Coleman. Letak gambar anda disebelah nya dan tampal di suatu tempat yang biasa kita lihat. Mungkin boleh letak di satu tempat apabila bangun dari tidur sahaja dah boleh dilihat.  'Aku mahu menjadi seperti itu!'

3. Jadual - Tuliskan jadual harian, buat 1diari atau workout journal

4. Perubahan - Lihat perubahan orang lain samada melalui  pembacaan atau orang sebenar. Banyakkan membaca dan  melihat gambar mereka yang telah berjaya sebagai sumber semangat dan inspirasi.

5. Baju - Beli baju saiz yang diidamkan. Mungkin selama ini pakai baju saiz L dan berhajat untuk pakai saiz S. Gantung baju saiz S itu ditempat yang selalu dilihat. 'Bila la aku boleh pakai baju itu?'

6. Timbang - Jangan selalu timbang berat badan. Percayalah, ramai yang kecewa bila hari-hari timbang berat badan.:p. Mungkin boleh timbang setiap 2 minggu.

7. Partner - Dapatkan seorang partner dalam buat latihan. Boleh saling berlawan untuk mendapatkan result.

8. Senaman - Jangan buat senaman yang sama sahaja setiap hari. Kita akan cepat merasa bosan. Jika boleh dapatkan seorang jurulatih yang sentiasa beri kelainan dalam latihan.

9. Pergaulan - Bercampurlah dengan mereka yang rajin bersenam dan memiliki tubuh yang menarik. Ia akan buat kita bertambah semangat. 'Bila la aku nak jadi macam dia?'. Dapatkan tip dari mereka jika perlu.

10. Positif - Berfikiran positif dalam segala apa yang dilakukan. Jika dalam fikiran kita dah fikir 'tak boleh', memang tak boleh la kita. 'I can do it!'

sumber
Read More

Sekurang - kurangnya 24 Minit berkardiovaskular barulah lemak mula membakar - Dato' Zaki Khan




Apa itu latihan cardiovascular? latihan cardiovascular atau latihan aerobik, adalah jenis latihan untuk meningkatkan muscular endurance atau stamina dengan meningkatkan keupayaan jantung untuk menyalurkan oksigen kepada otot-otot yang memerlukan. Senaman cardiovascular membantu mengawal berat badan dengan pembakaran kalori dan lemak jika dilakukan dengan cara yang betul. Untuk membakar lemak, sekurang-kurang badan kita memerlukan latihan cardiovascular selama 24 minit.

Untuk membakar lemak, kita perlu menyasarkan kadar denyutan jantung mencecah 60%-70% daripada denyutan jantung maximum. Sering kali kita lihat, mereka yang menyasarkan untuk membakar lemak tapi berlari bagai nak mati di taman2, termengah2, tercungap2. Adakah lemak terbakar dengan latihan begitu? :p. Antara cara mudah untuk mengetahui adakah kita di dalam denyutan jantung sasaran adalah dengan kaedah RPE, talk test. Sekiranya ketika berjoging, dia masih boleh bercakap lancar dan nafas tak tercungap2, dia masih di dalam zon bakar lemak, tapi bukan terlalu perlahan sehinggakan terlalu lancar dan tak rasa apa2.

Bagaimana hendak mengira kadar denyutan jantung? pertama, ketika bangun tidur, dapatkan kadar nadi, ambil untuk 1 minit. Ini dipanggil kadar nadi rehat atau kadar denyutan jantung rehat.

Contoh kiraan:

Untuk lelaki
(220 - umur - kadar nadi rehat) x sasaran (60%) + kadar nadi rehat = kadar denyutan jantung latihan

Untuk perempuan
(226 - umur - kadar nadi rehat) x sasaran (60%) + kadar nadi rehat = kadar denyutan jantung latihan 
Read More

Dosa lalu terampun dengan sebutan "Amin"



Pernahkah kita terfikir akan sebutan "Amin" yang selalu diungkapkan dalam setiap solat dan doa kita? Rupaya ada keberkatan lain yang tidak disedari disebalik perkataan tersebut. Namun sebelum itu mari kita lihat cara sebutan "Amin" yang betul seperti di bawah.

AA-MIIIIIIN - (A: panjang 2 harakat (mad badal), MIN: panjang 4–6 harakat (mad ‘aridh lis sukun) ertinya YA ALLAH, KABULKANLAH DOA KAMI.

Sebutan “AMIN” yang kurang tepat ketika mengaminkan doa atau selepas al-fatihah:

1. AMIN -  (A dan MIN sama-sama pendek) ertinya aman, tenteram.

2. AAAMIN - (A panjang dan MIN pendek) ertinya meminta perlindungan keamanan.

3. AMIIIIN - (A pendek dan MIN panjang) ertinya jujur, terpecaya.

4. AAAAAM-MIIIIIIN - (A: panjang 5 harakat, mim:bertasydid, dan MIN: panjang), ertinya ‘orang yang bermaksud menuju suatu tempat’.


“Bila Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam selesai membaca Al-Fatihah (dalam solat), baginda mengucapkan AMIN dengan suara keras dan panjang.” (HR. Bukhari dan Abu Dawud)

Abu Hurairah meriwayatkan sebagai berikut: "Bersabda Nabi : "Apabila imam membaca amin hendaklah kamu membaca AMIN, kerana sesungguhnya para malaikat juga membaca AMIN bersama dengan imam. Sesiapa yang bersamaan ucapan AMINnya dengan ucapan AMIN para malaikat, akan diampuni dosa-dosanya yang lalu". (HR. Muslim)


Hukum menyebut AMIN selepas bacaan Fatihah adalah SUNAT, samada di dalam solat atau di luar solat. (Al-Tibyan, Imam Nawawi m/s 133)

Meninggalkan sebutan AMIN tidak membatalkan solat kerana ia bukan sebahagian dari Fatihah, dan bukan juga termasuk dalam rukun sembahyang. Ia adalah doa yang digalakkan dibaca selepas Fatihah.

Read More

Muhammad Menggunakan Mikroskop


DR. KEITH L. MOORE MSc, PhD, FIAC, FSRM adalah Presiden AACA (American Association of Clinical Anatomi ) antara tahun 1989 dan 1991. Ia menjadi terkenal karena kepakarannya tentang mata pelajaran Anatomi dan Embriologi dengan puluhan penghargaan dalam bidang sains.

Dia mengarang 'Clinically Oriented Anatomy' bersama profesor Arthur F. Dalley II, yang merupakan literatur berbahasa Inggris paling popular dan menjadi buku rujukan bidang kedoktoran di seluruh dunia. Buku ini juga digunakan oleh para ilmuwan, fisioterapi dan pelajar seluruh dunia.

Pada suatu masa, ada sekelompok mahasiswa yang menunujukkan rujukan al-Qur’an tentang ‘Penciptaan Manusia’ kepada Profesor Keith L Moore, lalu DR. KEITH melihatnya dan berkata :

“Tidak mungkin ayat ini ditulis pada tahun 7 Masehi, karena apa yang terkandung di dalam ayat tersebut adalah fakta ilmiah yang baru diketahui oleh ilmu pengetahuan moden! Ini tidak mungkin, Muhammad pasti menggunakan mikroskop!”

Para Mahasiswa tersebut lalu berkata, “Prof, bukankah saat itu Mikroskop juga belum ada?”
“Iya, iya saya tau. Saya hanya bergurau, tidak mungkin Muhammad yang mengarang ayat seperti ini,” jawab beliau.

Rujukan yang dinyatakan adalah ayat Alquran [QS. Al Mu'minuun: 13-14]. Maksudnya seperti di bawah :

“Kemudian Kami menjadikan air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan alaqoh (sesuatu yang melekat), lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami menjadikannya mahluk yang (berbentuk) lain. Maha Suci Allah Pencipta yang paling baik”

Jika diamati lebih dalam, sebenarnya ‘alaqoh’ dalam pengertian Etimologis yang biasa di terjemahkan dengan ‘segumpal darah’ juga bermakna ‘penghisap darah’, yaitu lintah.
Padahal tidak ada pengumpamaan yang lebih tepat ketika Embrio berada pada tahap itu, yaitu 7-24 hari, selain seumpama lintah yang melekat dan menggelantung di kulit.

Embrio itu seperti menghisap darah dari dinding Uterus, kerana memang demikianlah yang sesungguhnya terjadi, Embrio itu makan melalui aliran darah. Itu persis seperti lintah yang menghisap darah. Janin juga begitu, sumber makanannya adalah dari sari makanan yang terdapat dalam darah ibu mengandung.

Ajaibnya, Embrio Janin dalam tahap itu jika diteliti dengan mikroskop bentuknya benar-benar seperti lintah. Dan hal itu tidak mungkin Muhammad  sudah memiliki pengetahuan yang begitu dahsyat tentang bentuk janin yang menyerupai lintah lalu menulisnya dalam sebuah buku.

Padahal pada masa itu belum di temukan mikroskop dan lensa. Jelas itu adalah pengetahuan dari Tuhan, itu wahyu dari Allah SWT, yang Maha Mengetahui segala Sesuatu." katanya panjang lebar.

Ayat tersebutlah yang membuat DR. KEITH akhirnya memeluk agama Islam dan merevisi beberapa kajian ilmiahnya karena Al-Quran ternyata telah menjawab beberapa bahagian yang selama ini membuat beliau gusar. Iaterasa penelitiannya selama ini terasa belum lengkap tentang perkembangan Embrio.
Read More

Tips Mengatasi Perasaan Gemuruh.



Sape tak pernah gemuruh?? sapa yg tak pernah ada perasaan gemuruh adalah manusia yang tidak normal...Perasaan gemuruh ni kalau tidak berjaya dikawal akan  menyebabkan timbul kesan yang buruk semasa atau jangka panjang yang melibatkan kesihatan (darah tinggi, sawan) dan Psikologi (Malu, rendah diri, fobia). So jom sama -sama kita tengok antara langkah yang boleh diambil bagi mengatasi atau setidak-tidaknya mengurangkan perasaan tersebut....semoga perkongsian boleh membantu...

1. Pernafasan- lakukan pernafasan sehingga 30 kali iaitu pastikan nafas yang disedut hingga ke pusat dan tahan selama 7 saat dan hembuskan kembali. Bagi memastikan nafas disedut dalam2, maka cuba gunakan tangan kanan pegang dibahagian dada dan tangan kiri di bahagian pusat. jika kedua2 tangan terasa bergerak ,maka anda telah berjaya melakukannya

2. Persediaan dan latihan amat diperlukan. Jika anda takut untuk berucap atau temu duga persediaan apa sahaja isi atau bahan berkenaan perlu dibuat. Selepas itu anda boleh berlatih seorang di hadapan cermin. Pastikan anda tersenyum apabila berhadapan dengan penemu duga ataupun khalayak. Jangan terlalu memikirkan mereka hanya memberikan tumpuan pada anda dan mewujudkan sangkaan  negatif pada diri anda. Sebenarnya mereka lebih berminat supaya anda dapat sampaikan secara yang baik ikut kemampuan anda. Berapa banyak masa yang kita perlu gunakan untuk bersedia? Peraturan yang satuialah gunakan seberapa masa yang diberi. Jika anda diberi masa 2 bulan, jangan tunggu sehingga minggu terakhir. Jika anda diberi semalaman, sama juga, lakukan lah yang terbaik!

3.Rasa gemuruh makin dilawan makin menjadi kesannya. Jadi anda perlu terima dalam keadaan tenang kerana ini cara badan anda untuk respon supaya anda dapat buat yang terbaik . Anggapkan rasa gemuruh sebagai ‘kawan’ dan bukanya lawan anda. Dengan cara ini anda akan dapat mengawal perasaan tersebut dengan lebih mudah lagi.
4. Sematkan kata-kata positf dalam diri anda bahawa anda yakin anda pasti boleh melakukan. Lakukan berulang-ulang dengan penuh emosi dan percaya diri.
5.Hubungan mata sangat memainkan peranan penting dalam mempengaruhi tingkat keyakinan anda . Elakkan dari bercakap dengan keadaan yang menunduk dan juga tiada hubungan mata.
6. Amik wuduk dan berselawat
Air dapat menyejukkan perasaan. Insya’Allah kalau kita niat dalam hati perkara yang baik mesti kita dibantu olehNYA.cBanyakkan berselawat, beristigfar sebanyak mungkin. Niat supaya jangan gemuruh semasa melakukan perkara-perkara yang mendatangkan perasaan gemuruh.
7. Motivasikan diri sendiri
Belajar mendisplinkan diri, motivasikan diri, yakinkan diri sendiri dalam melakukan sesuatu perkara. Belajar jadi orang yang berfikiran positif. Jangan tengok kelemahan diri malah tengok kelebihan diri sendiri.
8.Gambaran minda yang berulang-ulang perlu dilakukan supaya anda menyampaikan mesej kepada minda bawah sedar anda. Bayangkan anda dapat melakukan perkara yang anda takuti dengan jayanya. Anda dapat laksanakan secara hebat dan orang lain berasa kagum pada anda. Kesannya apabila anda melakukan pada masa sebenar, kesan secara otomatis akan berlaku tanpa anda sedar.
9.Teknik doa adalah paling berkesan seperti doa nabi Musa
Doa Nabi Musa AS
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, supaya mereka faham perkataanku;
(Surah Taha : 25 -27 )
10.Katakan pada diri anda bahawa apa sahaja yang anda buat walaupun apa sahaja kesilapan anda sedia untuk menanggungnya atau reda terimanya. Cara ini menjadikan minda anda tidak tertekan dan rasa santai yang menyebabkan anda boleh melakukan dengan lebih baik dan lebih baik lagi.

11. Cuba hipnosis. Hipnosis ialah keadaan separa sedar yang membuatkan seseorang tenang (fizikal dan mental) hingga membolehkan dia membuat perubahan kelakuan seperti dikehendakinya. Kaedah hipnosis telah diiktiraf sebagai sebahagian rawatan alternatif untuk membantu pesakit menyelesaikan masalah pada diri mereka sendiri. Kaedah ini bukan bertujuan mengambil alih rawatan moden, sebaliknya melengkapkan kaedah rawatan sedia ada bagi kebaikan pesakit. Ia sebagai rawatan alternatif asalkan mereka yakin dan percaya dengan cara yang dipilih. Yang paling penting kaedah hipnoterapi tidak menggunakan sebarang ubatan dan tiada kesan sampingan. Kesan hipnoterapi ini juga berbeza antara individu. Ada yang memerlukan hanya lima jam untuk menampakkan keberkesanan, bergantung kepada tahap ketenangan masing-masing. Hipnosis juga boleh dilakukan sendiri dengan berbaring di katil dan rehatkan semua otot serta lapangkan fikiran. Kaedah hipnosis sendiri ini jika diamalkan selama 21 hari boleh membantu memupuk sifat positif, keyakinan dan keupayaan diri. Apabila mahir, ia boleh dilakukan di mana saja, termasuk ketika menunggu kenderaan awam supaya anda sentiasa tenang.
Read More

Bumi semakin tidak Normal

Laporan penyelidik Universiti Texas, Austin mendedahkan, pencairan bongkah ais semakin meningkat di Greenland menyebabkan kedudukan Kutub Utara berubah beberapa sentimeter pada setiap tahun sejak 2005.
Difahamkan, bermula 1982 hingga 2005, kutub tersebut berubah secara perlahan dari tenggara ke bahagian utara Labrador, Kanada pada jarak kira-kira 2 milliarcsecond atau 6 sentimeter setahun.
Sejak 2005, kutub mula bertukar haluan dan bergerak ke arah timur Greenland pada jarak lebih 7 miliarsecond setahun.
Kumpulan saintis telah sekian lama mengetahui bahawa lokasi kutub bumi tidak tetap dan ia juga menjadi penyebab musim menjadi tidak menentu seperti yang berlaku pada ketika ini.
Selain itu, pencairan ais juga menjadi punca utama paras air meningkat kepada lebih 90 peratus akibat daripada anjakan kutub pada 2005.
Kini, perubahan magnet pada kerak bumi menyebabkan Kutub Utara bergerak dengan lebih cepat ke arah Siberia untuk berada pada kedudukan 40 darjah.
sehinggakan negara beriklim tropika dan panas mula menerima kesan akibat perubahan cuaca mendadak pada tahun ini dan sebahagian kawasan seperti Mesir serta Vietnam turut dilitupi salji tebal.
Medan magnet bumi berganjak
Pada 2011, medan magnet bumi dilaporkan berganjak pada jarak 64 kilometer setahun, dan saintis menyifatkan ia sebagai fenomena normal yang berlaku sekali pada setiap 100,000 tahun.
Keadaan itu menyebabkan arah kompas berubah dan berkemungkinan tidak lagi menghala ke arah Kutub Utara berikutan kutub kini telah berganjak dari utara Kanada menghampiri ke Rusia.
Susulan daripada perubahan itu, Lapangan Terbang Antarabangsa Tampa di pantai barat Florida terpaksa melakukan pengubahsuaian terhadap tanda arah di tiga landasan berdasarkan anjakan medan Kutub Utara.
Saintis menganggarkan pada setiap lima hingga 10 tahun, arah kompas akan berubah akibat anjakan kutub bumi.
Bagaimanapun, pendedahan pada pertengahan tahun lalu yang turut dimuat naik ke dalam Youtube menunjukkan Kutub Utara berganjak 260 kilometer dalam tempoh enam bulan.
Perubahan itu menyebabkan medan magnet bumi beralih dari Kanada ke Siberia dalam tempoh kurang daripada 24 bulan.
Apabila peralihan tersebut berlaku, kutub akan berada pada kedudukan 40 darjah merentasi hemisfera utara.
Menurut Conall Mac Niocaill, seorang saintis di Universiti Oxford, medan magnet bumi semakin lemah dan ia telah berganjak lebih 1,500 km sejak berabad lalu.
“Kekuatan medan magnet Kutub Utara berkurangan 10 peratus sejak 150 tahun lalu.
"Setiap 250,000 tahun sekali, medan magnet ini akan berubah arah ke selatan dan fenomena tersebut dipercayai kali terakhir berlaku kira-kira 800,000 tahun lalu iaitu sebelum kewujudan manusia,” katanya lagi.
Sehingga kini, saintis gagal menemui jawapan bagaimana fenomena penyongsangan medan magnet itu terjadi.
Waktu menjadi lebih singkat
Ahli geofizik Nasa, Richard Gross mendedahkan, kadar putaran bumi menjadi lebih cepat kira-kira 1.8 mikrosaat akibat gempa berkekuatan 9.0 skala Richter yang melanda Jepun pada 2011.
“Gempa kelima terkuat di dunia sejak 1900 itu juga menyebabkan waktu sehari yang sepatutnya bersamaan 24 jam menjadi lebih singkat tanpa disedari masyarakat,” katanya.
Difahamkan, gegaran dahsyat tersebut mengakibatkan kepulauan Honshu berganjak sehingga 2.4 meter dengan pembentukan rekahan di bawah dasar laut sepanjang ratusan kilometer selain paksi bumi berubah pada jarak hampir 10 sm.
Ahli Geofizik Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS), Kenneth Hudnut memaklumkan, peta dari Lembaga Maklumat Geospatial (GSI) menunjukkan terdapat corak peralihan melibatkan kawasan yang besar selepas gempa berlaku.

SUBHANALLAH! Jika keadaan itu berlaku, seluruh permukaan bumi berkemungkinan akan berubah seperti dipaparkan dalam filem sains fiksyen berjudul '2012'.
Paling memeranjatkan, kawasan Amerika Selatan terutamanya Brazil didakwa akan menjadi Kutub Utara manakala India menjadi Kutub Selatan.

Bagaimana dengan nasib Malaysia? Ia dikatakan akan membeku dan berada sebaris dengan India, sekali gus meletakkan garisan Khatulistiwa berada di Antartika.

Bandar pesisir pantai bakal tenggelam dan Australia Barat dipercayai turut mengalami nasib sama serta setengah negara mengalami waktu siang atau malam lebih panjang.

Fenomena medan kutub bumi menyongsang dikhuatiri mengakibatkan bencana alam lebih dahsyat seperti taufan, gempa bumi dan letusan gunung berapi.

Selain itu, ia juga akan memberi kesan besar kepada ekosistem dan migrasi haiwan yang selama ini bergantung kepada perubahan musim dan iklim di sesuatu kawasan.

Medan magnet bumi juga akan menjadi lemah dan terdedah kepada fenomena ribut suria serta sinaran kosmik iaitu partikel bertenaga tinggi dan gelombang elektromagnet dari angkasa lepas.

Pergerakan kutub memang sedang berlaku dan ia boleh dilihat menerusi kejadian bencana alam yang didakwa berpunca daripada pemanasan global dan perubahan iklim secara mendadak sejak akhir-akhir ini.

Pelbagai teori didedahkan menyebabkan saintis menganggarkan medan magnet akan menyongsang dalam tempoh dua tahun lagi berdasarkan pergerakan kutub yang semakin laju.

Adakah keadaan itu akan berlaku atau ia hanya sebuah lagi spekulasi seperti ramalan kiamat 2012 yang digembar-gemburkan pada tahun lalu?
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Loading...

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.