Amalan Khurafat Nusantara | ( Video ) Amalan Khurafat Di Indonesia | Kisah Mayat Merasa Hidup Selepas Mati

Amalan Khurafat Nusantara | ( Video ) Amalan Khurafat Di Indonesia | Kisah Mayat Merasa Hidup Selepas Mati | Pernah dengar kisah orang yang sudah mati hidup semula?

Amalan Khurafat Nusantara | ( Video ) Amalan Khurafat Di Indonesia | Kisah Mayat Merasa Hidup Selepas Mati

Kalau bagi sesetengah pihak yang taksub dengan kepercayaan dan semangat hidup, mereka percaya orang yang sudah mati boleh hidup semula itu adalah benar.

Lebih-lebih lagi bagi sesetengah etnik atau kaum di sesebuah negara yang mengamal kuat budaya dan kepercayaan ‘halus’.

Di Indonesia, wilayah Toraja iaitu kawasan Baruppu, Rinding Allo Toraja Utara mempunyai kepercayaan mereka sendiri.

Masyarakat di Baruppu nyatanya mempunyai amalan tadisi yang diamalkan sejak zaman nenek moyang mereka lagi.

Mereka hakikatnya taksub mengamalkan amalan atau ritual ‘Ma’nene’’ yang dilakukan setiap tahun.
Apa sebenarnya ritual Ma’nene’?

Ritual ma’nene’ adalah upacara meraikan ahli keluarga yang telah mati dengan tujuan mewujudkan rasa kasih dan cinta walaupun roh telah berpisah dari jasad.

Setiap tahun bulan Ogos, ahli keluarga si mati akan menggali semula kubur-kubur si mati dan mengeluarkan mayat si mati walaupun ada yang hanya tinggal tulang sahaja.

Kemudian, mayat si mati akan dibawa ke satu kawasan yang lapang di mana seluruh ahli keluarga sudah pun berkumpul menantikan kehadiran ‘roh baru’.

Selepas itu, ahli keluarga yang hidup akan menukarkan pakaian lama si mati dengan yang baru dan memperlakukan si mati seolah-olah dia masih lagi hidup.
Malah, mereka akan berbual bersama-sama si mati seperti bertanyakan khabar dan bertukar cerita mengenai kehidupan masing-masing.

Ritual seperti ini dilakukan kerana ingin mengekalkan rasa kasih dan sayang dengan si mati serta masih lagi merasakan si mati itu ahli keluarga mereka yang masih hidup.

Masyarakat Baruppu percaya, sekiranya mereka menjaga ‘kebahagian’ si mati, si mati juga akan menjaga keamanan dan ketenteraman keluarganya yang masih lagi hidup

Ahli keluarga yang hidup turut percaya, si mati akan menjaga kewangan, hasil tanaman, keadaan rumah tangga yang harmoni akan terjaga sekiranya ritual ma’nene’ itu diamalkan setiap tahun.
Pelik bukan?

P/S: Amalan Khurafat yang menyeksa mayat. Pelakuan Syirik mintak dijauhi masyarakat kite dari perkara karut mcm nie..Indo nie masyarakat Islam ramai, pelik btul laa aku..



Artikel Menarik Lainnya



4 comments:

apo jo said...

lntak la dia... yg penting tgk boleh... amalkan jangan...
sbb di indonesia lain.

Anonymous said...

memang di indonesia ramai yang islam tuan. Selidik sebelum bicara.
Mereka yg amalkan ini bukan islam.
kalau tuan tidak tau di indonesia ada org bangsa indoneisa/melayu masih beragama hindu dan animisme.
seperti di pulau bali.
jangan main hukum sembarang tanpa selidik.

Anonymous said...

bodoh la tuan blogger.
Depa ni memang bukan islam la.

Anonymous said...

baru baca.. confirm blogger bodoh..
tak tau main condem indonesia jer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.