Gambar seorang gadis berusia 18 tahun dirogol dan dibakar hidup-hidup



Oksana Makar, gadis muda usia 18 tahun dari Kota Mykolayiv, Ukraine Selatan, tak pernah menyangka hidupnya akan berakhir menyedihkan. Ia menjadi mangsa rogol oleh tiga pemuda yang tidak dikenali. Yang lebih menyedihkan, setelah diperkosa, ia juga dibakar hidup-hidup oleh ketiga-tiga pelaku sadis tersebut.

Insiden ini bermula pada malam tarikh 9 Mac. Tiga lelaki memikat Oksana ke apartmen salah satu pelaku. Di sana mereka memperkosa Oksana dan salah satu diantaranya mencekik gadis malang itu. Kemudian mereka memperkosanya lagi kerana menyangka ia sudah meninggal. Puas melepaskan nafsu, ketiga-tiga membuang dan membakar mangsa di sebuah bangunan yang sedang dibina di berhampiran tempat kejadian keesokan harinya (10/3). Akibatnya ia mengalami luka bakar 3 dan 4 di 55 peratus bahagian tubuhnya.

Mujurlah seorang pejalan kaki yang kebetulan melintas mencari Oksana yang sedang dalam keadaan kritikal dan segera membawanya ke hospital. Ia mengalami luka akibat bakar 55 peratus, dan untuk menyelamatkan jiwanya, kumpulan doktor harus merawat satu tangan dan kakinya. Namun takdir berkata lain. Oksana akhirnya menghembuskan nafas terakhir setelah mendapat rawatan selama tiga minggu di hospital khas di Bandar Donetsk, Ukraine timur, Demikian keterangan dari hospital kepada pejabat berita Interfax-Ukraine seperti dilaporkan AFP, Kamis (29/3).
 
Menurut doktor Emil Fistal dari hospitalt Luka Bakar Donetsk, jantung Oksana berhenti berdenyut selepas mula terjadi pendarahan di paru-parunya. Meski doktor sudah berupaya keras untuk mengembalikan degupan jantungnya, namun nyawa gadis malang itu tak dapat diselamatkan.
 
Menurut pihak berkuasa berkuasa, insiden yang menimpa Oksana Makar merupakan kes yang paling mengerikan terjadi di Ukraine dalam kurun masa beberapa tahun kebelakangan ini. Ketiga pelaku sadis itu dapat ditangkap dalam masa yang singkat, namun dua diantaranya dibebaskan di hari yang sama kerana kurang bukti. Alasan ini mencetuskan kemarahan orang awam Ukraine yang menganggap pegawai polis lembik menangani kes pembunuhan dan perkosaan brutal tersebut, apalagi setelah salah seorang suspek itu muncul dalam video yang dimuat ke YouTube di mana dia dengan tenang menceritakan kejadian mengerikan itu
Rupanya dua daripada tiga suspek itu adalah anak pemimpin di negara tersebut. Maka dari itu, polis tidak berani bertindak gelabah. Namun orang awam Ukraine rupanya tak mahu tinggal diam. Mereka menggelar aksi demo beramai-ramai untuk menuntut keadilan bagi Oksana Makar. Tuntutan hukuman mati bagi para pelaku, menjadi harga mati bagi para penunjuk perasaan. Aksi tunjuk perasaan ini akhirnya mendapat perhatian dari Presiden Ukraine Yanukovych yang memerintahkan pendakwa am mengawasi kes ini. Sebagai bentuk keseriusan kerajaan, pada tarikh 13 Mac lalu, kedua-dua suspek yang sempat menghirup udara segar itu akhirnya ditahan kembali. Kini orang awam Ukraine tengah menunggu langkah selanjutnya dari kerajaan untuk memberi keadilan bagi Oksana Makar yang malang.
 Sumber: Rileksantai.com

Artikel Menarik Lainnya



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.