Kisah Para Sahabat | Tha'Labah Yang Dikasihi Rasulullah SAW | Menitis Air Mata Ku Membaca Kisah Ini (Tha'Labah Penghuni Syurga)

Kisah Tha'Labah Yang Dikasihi Rasulullah SAW |  Menitis Air Mata Ku Membaca Kisah Ini (Tha'Labah Penghuni Syurga) | Assalamualaikum dan Selamat Petang, kenyang giler aku rini seminggu menghadap makanan penangan dari rumah terbuka. Kakisembang ucapkan ribuan terima kasih kepada yang sudi jemput, jgn segan laa nak jemput lagi al-maklumlah memang hobi kakisembang..hehe 

Dalam kita bergembira dan dijamu hidangan yang lazat elok lah kiranya kita mengingati saudara kita yang dizalimi di serata dunia terutama Sahabat kita di Syria yang sedang di bunuh oleh tentera Syiah Bashar Al-Assad- Semoga Allah memberi seribu kesabaran dan kemenangan Mujahidin di sana..Ameen.

Balik dari rumah terbuka tadi Kakisembang melawat blog sahabat Ibnu Muslim dan terbaca artikel yang dipostkan di blog beliau. Cerita ini berkenaan dengan seorang pemuda berusia 17 tahun....siyes memang ceria ini membuat kakisembang berasa sayu dan menitiskan air mata..Adakah layak kakisembang berbangga dengan amalan yang sedikit dan lalai yang begitu banyak...

Kisah Tha'Labah Yang Dikasihi Rasulullah SAW |  Menitis Air Mata Ku Membaca Kisah Ini (Tha'Labah Penghuni Syurga)
Jom layan Cerita Tha'labah yang dikasihi Rasulullah.........

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Pernahkah saudara mendengar tentang kisah Ta’labah? Salah seorang daripada para sahabat Nabi S.A.W. Seorang pemuda yang punya misi dan visi yang sangat agung.

Seorang remaja yang begitu hebat di zaman Rasulullah S.A.W. Namanya Tha’labah bin Abdul Rahman, seorang remaja berusia 17 tahun. Setelah memeluk Islam, beliau selalu mengikut Rasulullah S.A.W mengajar. Jika Rasulullah berhajatkan sesuatu, Rasulullah S.A.W akan khabarkan kepada Ta’labah.

Suatu hari Rasulullah menyuruh Tha’labah mencari sesuatu. Ketika dalam perjalanan mencari barang yang Rasulullah hajati itu, Tha’labah telah melalui sebuah rumah yang pintunya terbuka. Angin yang bertiup membuatkan pintu tandas rumah tersebut juga terbuka, dan ketika itu Tha’labah terlihat akan seorang perempuan yang sedang mandi.

“A’uzubillah! Ya Allah aku takut nanti malaikat Jibril memberitahu kepada Rasulullah S.A.W! Ya Allah, aku takut turunnya ayat quran yang menyenaraikan aku dalam golongan orang yang berbuat dosa! Ya Allah…”

Rintihan Tha’labah

Dia merintih sehingga dia lupa akan barang yang dipesan oleh Rasulullah S.A.W. Dia melarikan diri dan terjumpa satu bukit di pinggir Madinah yang dipuncaknya ada sebuah gua. Tha’labah masuk ke dalam gua tersebut dan asyik menangis. Tha’labah menangis dan menangis, beliau kesal amat dengan dosanya.

Pada masa yang sama, Rasulullah S.A.W menanti kepulangan Tha’labah beberapa hari namun Tha’labah tidak kunjung tiba. Lalu Rasulullah S.A.W mengarahkan Saidina Umar RA untuk mencari Tha’labah dan beliau terjumpa Tha’labah di tempat dia bersembunyi di puncak bukit.

Umar berkata “Tha’labah, Rasulullah mahu berjumpa kamu.”

“Kenapa? Sudah turunkah ayat al-Quran tentang dosaku, sudah beritahukah Jibril kepada Rasulullah, aku tidak mahu masuk neraka, aku tidak mahu masuk neraka.” Kata Tha’labah dalam ketakutan yang amat sangat.

Oleh sebab Tha’labah sudah tersangat lemah, Saidina Umar RA memimpinnya pulang ke rumah. Apabila Rasulullah SAW menziarah Tha’labah, Tha’labah sedang terlentang lalu Rasulullah SAW meriba kepala Tha’labah.

Tetapi Ta’labah mengetepikan kepalanya. Rasulullah bertanya, “kenapa wahai Tha’labah?”

“Wahai Rasulullah, kepala yang penuh dosa ini tidak layak untuk berada di ribamu,” kata Tha’labah.

“Apa yang kamu mahu Tha’labah?”

“Ya Rasulullah, aku mahukan keampunan Allah”

Cita-citanya hanya Syurga

“Apa cita-cita kamu wahai Ta’labah?”

“Cita-cita aku hanya syurga Allah. Tolonglah doakan moga Allah mengampunkan dosa-dosaku.”

Lalu Rasulullah s.a.w berkata, “wahai Tha’labah aku menjamin kepadamu apa yang kamu mahu dan cita-citamu. Inilah bukti taubatmu.”

Tidak lama selepas itu, Tha’labah menghembuskan nafasnya yang terakhir di riba Rasulullah SAW.

Ketika mayat Tha’labah siap dikafan dan tiba masa untuk dikebumikan, Rasulullah SAW datang agak lewat ketika itu. Para sahabat membuka jalan kepada Rasulullah untuk rapat ke kubur Tha’labah. Tetapi Rasulullah berjalan merapati kubur Tha’labah dalam keadaan berjalan yang perlahan, dan seperti tersekat-sekat.

Sahabat-sahabat bertanya, “wahai Rasulullah, kami telah membuka jalan, mengapa Rasulullah berjalan dengan tidak selesa?”

Rasulullah menjawab, “kamu tidak dapat melihat betapa ramainya malaikat yang hadir menghantar Tha’labah ke kubur.”

Itulah kisah hidup seorang remaja hebat bernama Tha’labah. Betapa takutnya beliau dengan azab Allah SWT walaupun beliau tidak sengaja terpandang perempuan yang sedang mandi itu. Begitu malu bertemu Rasulullah, begitu mengharap keampunan Allah SWT, dan akhirnya menhembus nafas yang terakhir di ribaan insan mulia bernama Muhammad bin Abdullah, dan jasadnya diiringi malaikat ke kuburan. Subhanallah!


Kisah Tha'Labah Yang Dikasihi Rasulullah SAW |  Menitis Air Mata Ku Membaca Kisah Ini (Tha'Labah Penghuni Syurga)

Artikel Menarik Lainnya



3 comments:

Ikmal said...

Assalam, Subhanallah kisah yang sangat menharukan... kalau nak dibandingkan dengan dosa yang aku lakukan memang lebih.. lebih.. lebih banyak dari insan bernama Tha'labah... Adakah aku ini layak utk Syurga-Nya ?

roym as said...

Yo la tu, kakisembang menitis air mata..ntah baca ke tidak tu....hahahahaha

roym as said...

Komen saya mana wahai admin?? Tak adil la x appear komen yang tidak menyebelahi admin sahaja..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.