Tengah Berkhutbah Jumaat, Masjid Ditembak di Syria ( Video )


KHUTBAH Jumaat setiap minggu sepatutnya mampu mencetuskan ‘amaran’ berkesan kepada jemaah selepas mereka melangkah keluar dari masjid.

Bagi mereka yang tidak mempunyai kelapangan masa menghadiri kuliah di masjid, khutbah Jumaat adalah peluang terbaik mereka mendapatkan ilmu baru.

Tapi, apa yang berlaku sekarang, ketika khatib menyampaikan khutbahnya jemaah kian lesu, mengantuk serta tidak bermaya. Aku tengok Khatib kat Malaysia nie tidak sensitif terhadap isu semasa yang berlaku di dunia Islam sekarang. Mereka sebenarnya bukan berkhutbah tapi membaca teks yang dibekalkan oleh Jabatan Agama yang sudah ditapis sehingga hilang roh khutbah.

Bagi akulah orang sekarang tidak bodoh untuk menilai mana yang betul dan salah, bagilah khatib di setiap Masjid peluang untuk melontarkan pandangan, sentuhlah sikit tentang isu penindasan rakyat di Syria, kenaikan harga barang yang membebankan rakyat, cukai yang tinggi.  Jangan Khatib hanya disuruh membaca teks yang disediakan dan jika tidak akan diambil tindakan seperti kakak tua yang diajar bercakap oleh tuannya.
Lebih malang, ada yang berdengkur atau membuat ‘air nira’ dan terpingga-pingga ketika tiba waktu untuk solat kerana terlalu seronok memejam mata.

Nah tengok apa yang berlaku di Syria tengah berkhutbah peluru sesat telah masuk ke dalam Masjid hampir Imam terkena peluru sesat. Itulah dugaan yang berlaku terhadap Mujahidin di sana, mereka dalam keadaan siap siaga. Mereka walaupun ditindas dan dizalimi, Khatib-khatib memberikan semangat perangsang dan semangat Jihad ke dalam jiwa Muslim di Syria.

 # Ada Makhluk berkata jangan campurkan hal-hal Politik dalam Masjid..Aku cuma nak bagi satu nasihat jer, mung faham x apa tu Politik  dan kamu faham x bahawa Politk dan Islam tidak boleh dipisahkan, jika kamu berkata Politik Suku Agama Suku maka kufurlah kamu, jika kamu berilmu dan mengetahui ..Wallahulam



Artikel Menarik Lainnya



2 comments:

Tinta Asyraf said...

Aku juga rasa terkilan dgn apa yg berlaku kpd org2 disekeliling, terutama sekali kwan2 aku yg tdk sensitif lgsung tentang gaza, apabila ulama meminta kita memboikot mc d, dgn senang je mereka mengeluarkan hujah akal mereka...aku tak phm apakah mati kelaparan kalu ko x makan mc d...hey, ini ulamak yg keluar fatwa, dr yusof qardawi...ko tahu tak sapa dia ni...ko nk lawan dia...aku x phm lah, betapo sombongnya manusia dgn akal yg allah bg kat dia....

Anonymous said...

So...? Boikot mcd je, terhapusla yahudi.. Bukan nk sangkal fatwa ulama... Tak skali... Tp kita ada akal fikiran bagaimana nk kukuhkn ikatan Islam bukannya jatuhkan agama/banga org lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.