Mumia Wanita Berusia 500 Tahun Di Korea Selatan



Satu mumia wanita berusia 500 tahun, dipercayai isteri seorang pegawai tertinggi kerajaan semasa Joseon Dynasty, telah ditemui di Korea Selatan, bersama dengan beg tangan dan pakaian yang masih elok.

Ambe pun konpius jugak pasal kajian sains nie, betul ke idak x tahu pasal 500 tahun, ntah2 baru 100 tahun saja jea nak tunjuk hebat..
Read More

UNCLE SEEKERS DI BEBASKAN!

Pengkaji aktiviti paranormal, Syed Abdullah Syed Hussein Al-Attas, atau popular dengan panggilan Uncle Seekers, dibebaskan dengan jaminan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nusajaya hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri ACP Mohd Akhir Ishak yang mengesahkan perkara itu, berkata Syed Abdullah, 46, dibebaskan pada 12.55 tengah hari.

Pengkaji aktiviti paranormal itu ditahan kira-kira pukul 7 malam pada 11 Julai lalu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 selepas polis menerima laporan daripada seorang lelaki berusia 34 tahun di IPD Nusajaya pada 4 Julai.

Dia kemudian direman selama tiga hari dengan perintah daripada Mahkamah Majistret di Johor Bahru. Sebelum itu, Syed Abdullah ditahan reman selama tujuh hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 8(1)(d) Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana tulisan dalam blog miliknya www.uncleseekers.blogspot.com didakwa memfitnah Sultan Johor.

Mohd Akhir berkata kertas siasatan terhadap Syed Abdullah berkaitan kes mengikut Akta Rahsia Rasmi 1972 telahpun diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya dan sedang menunggu tindakan susulan daripada mahkamah.

Polis juga, katanya masih menunggu keputusan ujian air kencing Syed Abdullah bagi kesalahan mengambil dadah.

Teman wanita Syed Abdullah yang sebelum ini ditahan untuk membantu siasatan dan dua lelaki berusia 23 serta 24 tahun yang merupakan kenalannya yang ditangkap di Tanjung Kling, Melaka pada 9 Julai lalu, telah turut dibebaskan.Bekas pengurus peribadi Syed Abdullah dan teman wanitanya yang berusia 27 tahun pula direman sehingga hari ini.- Bernama
Read More

Biar Betul-Makcik 61 Tahun Nih Sanggup Bermotosikal Sejauh 260 KM Semata-Mata Untuk Sertai Himpunan Oren

Semangat betul makcik nie..apa yang di perjuangkan oleh makcik nie?
KUALA LUMPUR, 15 JULAI : Kerana tidak sanggup lagi melihat penipuan dan kepapaan yang berlaku di dalam Felda, seorang makcik 61 tahun sanggup menunggang motorsikal sejauh 260 km untuk hadir ke Himpunan Oren Selamatkan Felda di sini semalam.
Kesungguhan dan kecekalan Salmiah Mat Jali dari Felda Ijok, di Larut, Perak itu mendapat perhatian peserta di himpunan depan Istana Negara. Lebih lagi apabila Salmiah memberitahu dia melakukan perjalanan itu seorang diri.“Dari Larut sehingga ke sini adalah dalam 260 kilometer. Makcik bertolak sejak awal pagi-pagi lagi,” ujar Salmiah yang hadir pada himpunan yang bermula sekitar jam 1 tengahari semalam.

Ketika ditanya adakah beliau risau untuk merempuhi perjalanan yang agak jauh seorang diri, Salmiah berkata:“Makcik dah biasa dah.”Beliau berhenti di dua kawasan Rehat dan Rawat (R & R) di Lebuhraya Utara-Selatan untuk berehat semasa perjalanannya.Ketika diwawancara, Salmiah masih lagi memakai topi keledarnya dengan bertudung warna oren.

Menurut Salmiah, beliau sanggup turun ke perhimpunan itu semata-mata menyatakan sokongan padunya kepada himpunan yang mahu campurtangan Yang Dipertuan Agong bagi membatalkan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH).Kemuncak perhimpunan itu adalah serahan memorandum yang digubal Gabungan NGO Gerakan Selamatkan Felda (GSF) kepada pegawai Yang Di-Pertuan Agong.

Salmiah berkata, ketidakadilan agihan saham FGVH kepada peneroka berbanding pelabur adalah antara sebab yang mencetuskan kemarahannya sehingga sanggup datang daripada jauh untuk himpunan tersebut.“Saham yang mereka beri kepada warga Felda terlalu kecil, jumlahnya 800 unit. Sedangkan ada pimpinan Umno yang memperolehi saham yang besar.” ~selangorku
Read More

Kelahiran Bayi Bermata Satu



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca. Berita tentang bayi bermata satu yang dilahir di Israel beberapa tahun lalu menjadi gempar. Ramai yang membuat ramalan, inilah dajal yang dijanjikan Allah lewat hadis-hadis Nabi Muhammad s.a.w.. Kemunculan dajal di akhir zaman memang sentiasa ditunggu-tunggu. Dan memang kita pun sekarang ini telah berada di satu episod akhir zaman. Tanda-tanda kecil kiamat sudah kita lihat hampir keseluruhannya, setiap hari. Hanya menanti tanda-tanda besar saja yang belum berlaku. Antaranya dajal.

Dajal… popularnya manusia yang memiliki nama itu. Ada berbagai-bagai versi cerita tentangnya yang menimbulkan bermacam-macam persepsi. Tapi kebanyakan orang Islam di Malaysia dan Nusantara amnya beranggapan dajal adalah makhluk bermata satu melintang. Ada juga yang mengatakan bahawa dia separuh manusia dan separuh jin kerana ibunya berasal dari keturunan jin dan ayahnya daripada bangsa Yahudi.

Sebagaimana yang telah disebutkan di awal-awal tadi, dajal adalah manusia dan sememangnya dia adalah manusia biasa. Dia bukan keturunan jin, gergasi, dewa atau apa saja yang selain manusia. Banyak persoalan yang timbul tentang dajal menjadi salah faham. Antaranya : Siapa dajal ? Di mana tempat tinggalnya ? Siapa keturunannya ? Bila dia dilahirkan ? Bagaimana rupa fizikalnya ? Bila dia akan muncul ? Dan bagaimana untuk mengelakkannya ?


Memang benar dajal tidak ada disebut di dalam al-Quran tetapi ia banyak disebut di dalam hadis nabi. Malah banyak hadis nabi yang salih menceritakan tentang dajal, yang menyebutnya sebagai salah satu tanda besar kiamat. Masalahnya banyak juga hadis yang palsu tentang dajal, ia menimbulkan salah faham masyarakat tentangnya.

Menurut pensyarah Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Fadlan Mohd. Othman, banyak hadis yang salih menceritakan perihal dajal yang lengkap termasuk untuk mengelakkan fitnah dajal. Katanya berdasarkan dari hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad,”Sesungguhnya dajal adalah lelaki yang pendek, badan gempal, matanya rosak (mengecut).

Kalau kamu masih ragu-ragu tentang Tuhan kamu. Sesungguhnya Tuhan kamu tidak rosak matanya. Dari situ sudah jelas bahawa dajal adalah manusia biasa yang diberikan Allah kekuasaan luar biasa. Setiap nabi yang diutus akan memberi peringatan berkenaan dajal yang matanya rosak dan pembohong. Tambahnya lagi, dajal adalah manusia yang ada keistimewaan, telah hidup sejak zaman Nabi Muhammad. Dia digelar al-Masihi ad-dajal kerana matanya yang rosak dan kebolehan luar biasanya menghidupkan orang mati. “Tertulis di dahinya perkataan, ‘Kaf-Fa-Ra’ (kafir). Tulisan itu boleh dibaca oleh semua orang Islam sama ada dia pandai membaca atau tidak. Asalkan orang itu mengucap syahadat maka tulisan itu boleh dibaca. “Yang pastinya dajal adalah manusia yang ditangguhkan ajalnya oleh Allah, sehingga suatu masa dengan keizinan Allah dia akan muncul semula untuk menguji keimanan manusia,” jelas Fadlan.

Terdapat lagi hadis yang diriwayatkan oleh Huzaifah di dalam sahih Muslim bermaksud, “Dajal ialah orang yang buta mata sebelah kirinya, lebat rambutnya serta mempunyai syurga dan neraka. Nerakanya itu merupakan syurga dan syurganya pula adalah neraka.”


Read More

Terengganu hampiri gelaran juara Sukma ke-15


Pasukan Hoki Perempuan Meraikan Kemenangan Pingat Emas..
Kemah keming molek pasukan Terengganu, hampir bergelar juara sukma 4 kali berturut-turut..jangan pandang rendah bohh org ganu..hehe

KUANTAN - Terengganu semakin hampir bergelar juara Sukan Malaysia ke-15 apabila mendahului selesa kontinjen lain pada hari kedua terakhir temasya dwi tahunan itu yang akan melabuhkan tirainya esok.

Setakat 11 malam tadi, Terengganu kini mengumpul 61 pingat emas, 24 perak dan 30 gangsa.

Dua daripada enam pingat emas kontinjen Terengganu hari ini diperoleh menerusi acara memanah iaitu Recurve berpasukan lelaki (pusingan Olimpik) dan Compound berpasukan wanita (pusingan Olimpik).

Atlet angkat berat Mohamad Norfarhan Ideris yang beraksi dalam kategori berat badan 105kg lelaki menyumbang dua pingat emas kepada Terengganu menerusi acara snatch dan clean & jerk.

Dua lagi pingat emas Terengganu disumbang Mohd Hafizuddin Hakim Mohd Zahari dalam acara tinju (kategori berat badan 44-46kg lelaki) dan skuad hoki wanita.

Selangor kekal menghuni tangga kedua dengan kutipan keseluruhan 47 pingat emas, 53 perak dan 57 gangsa.

Dua pingat emas Selangor hari ini diraih menerusi acara badminton perseorangan wanita (Yang Li Lian) dan tenpin bowling berpasukan wanita.

Tuan rumah Pahang menduduki tangga ketiga dalam kedudukan kutipan pingat dengan 44 emas, 38 perak dan 37 gangsa.

Dua daripada empat pingat emas Pahang adalah daripada sukan tinju yang dimenangi Mohd Haifizi Di (kategori berat badan 60kg lelaki) dan Muhammmad Fitri Abu Bakar (kategori berat badan 56kg lelaki).

Dua lagi pingat emas adalah menerusi acara pencak silat berpasukan dan badminton campuran (Chooi Kah Ming/ Lai Pei Jing).

Pungutan pingat pada hari terakhir Sukma Pahang esok, tertumpu kepada sukan skuasy (acara berpasukan lelaki dan wanita), petanque (berpasukan lelaki dan wanita) dan gimrama (disiplin bola, gelung dan EPG). - Bernama

Read More

Khinzir Beranak Separuh Manusia Dan Separuh Khinzir

Real atau Photoshop atau memang nampak buatan manusia seperti memakaikan costum?? huhu

Kejadian seekor khinzir melahirkan anak yang memiliki tubuh separuh manusia menggemparkan masyarakat antarabangsa terutama di kalangan doktor. Sebaik sahaja berita ini disebarkan secara meluas, ramai di kalangan doktor dari Amerika Syarikat dan Kanada dikejarkan ke bekas negara Soviet Union itu untuk memeriksa bayi lelaki yang memiliki tubuh separuh khinzir dan separuh manusia itu.

Anak khinzir yang dinamakan Alexander, seberat 3 kg dan mempunyai muncung serta rambut seperti bulu khinzir. Sepasang kakinya adalah normal dan tangannya menyerupai tangan binatang (kaki). Kajian baka menunjukkan bayi itu memiliki kromosom manusia dan khinzir. Dia mempunyai otak manusia dan adakala menangis seperti bayi normal tetapi ada kalanya dia mendengus seperti khinzir di dalam kandang.

Menurut laporan, anak khinzir itu dilahirkan hasil ujikaji genetik ganjil yang dijalankan oleh penternak khinzir, Yuri Tenchin yang menyuntik air mani manusia pada dua ekor khinzir. Ujikaji aneh yang dibuat enam bulan lalu itu berjaya membuatkan seekor khinzir melahirkan bayi khinzir perempuan tetapi mati ketika dilahirkan. Menurut Tenchin, dia menjalankan ujikaji itu untuk membaiki baka mutu khinzir. Dia mahu menghasilkan spesis khinzir yang mampu menjaga diri mereka sendiri

Ujian genetik ini menimbulkan kemarahan pemimpin agama kerana manusia tidak berhak campur tangan dalam urusan Tuhan. Beberapa pakar dari Amerika dan Kanada bagaimanapun berpendapat kewujudan bayi khinzir itu mungkin berpunca daripada kesan radioaktif yang menyelaputi Ukraine selepas kejadian kebocoran kilang nuklear Chernobyl pada April 1986. Menurut pakar radiasi, dia tidak fikir dalam apa cara kebetulan sekalipun kejadian kacukan baka manusia dan binatang boleh berhasil. Ini kerana Alexander dilahirkan di bandar Slavutich, 160km dari reaktor Chernobyl.

Adalah mustahil seekor khinzir boleh mengandungkan anak manusia. Alexander dilaporkan lebih gembira menjalani kehidupan sebagai seekor khinzir daripada seorang bayi. Dia gemar bergelumang dengan lumpur dan mengotori makanannya. Cara dia makan tidak ubah seperti khinzir. Dia menghulurkan muncung kepada makanan sambil tangannya mencarik-carik meja.
Read More

Kisah Benar Yang Wajib Dibaca | Pengalaman Ustaz Urus Jenazah Berdosa (Ngeri!)

Kisah Benar Yang Wajib Dibaca | Pengalaman Ustaz Urus Jenazah Berdosa (Ngeri!) | Kisah yang paling terbaru ini pula adalah berkisah tentang seorang ustaz yang mengalami pengalaman ngeri dalam mengurus seorang jenazah lelaki yang baru meninggal dunia. Benar atau tidak kisah ini, hanya Allah sahaja yang tau. Apa yg lebih penting, kita ambil iktibar dan pengajaran daripada kisah ini..

Kisah Benar Yang Wajib Dibaca | Pengalaman Ustaz Urus Jenazah Berdosa (Ngeri!)

Ini adalah kisah tauladan, kisah proses pengebumian seseorang di sebuah bandar di Jawa Timur. Nama dan alamat jenazah ini sengaja tidak disebutkan untuk menjaga nama baik jenazah dan keluarga yang ditinggalkan. Insya Allah kisah ini menjadi hikmah dan cermin bagi kita semua sebelum ajal menjemput. Kisah ini diceritakan langsung oleh seorang Modin (pengurus jenazah) kepada saya. Dengan gaya bertutur, selengkapnya ceritanya begini : Saya terlibat dalam pengurusan jenazah lebih dari 16 tahun, berbagai pengalaman telah saya lalui, sebab dalam jangka atau kurun waktu tersebut macam-macam jenis mayat sudah saya tangani. Ada yang meninggal dunia akibat kemalangan, sakit tua, sakit jantung, bunuh diri dan sebagainya.

Bagaimanapun, pengalaman mengurus satu jenazah seorang yang kaya serta berpengaruh ini, menyebabkan saya dapat kesempatan ‘istimewa’ sepanjang hidup. Inilah pertama kali saya bertemu cukup aneh, menyedihkan, menakutkan dan sekaligus memberikan banyak hikmah. Sebagai Modin tetap di kampung, saya diminta oleh anak almarhum mengurus jenazah bapanya. Saya terus pergi ke rumahnya. Ketika saya tiba sampai ke rumah almarhum tercium bau jenazah itu sangat busuk.

Baunya cukup memualkan perut dan menjijikan. Saya telah mengurus banyak jenazah tetapi tidak pernah saya bertemu dengan mayat yang sebusuk ini. Ketika saya lihat wajah almarhum, sekali lagi saya tersentuh.
Saya tengok wajahnya seperti dirundung oleh macam-macam perasaan takut, cemas, kesal dan macam-macam. Wajahnya seperti tidak mendapat nur dari Allah SWT. Kemudian saya pun ambil kain kafan yang dibeli oleh anak almarhum dan saya potong. Secara kebetulan pula, disitu ada dua orang yang pernah mengikuti kursus “fardu kifayah” atau pengurus jenazah yang pernah saya ajar. Saya ajak mereka mambantu saya dan mereka setuju.

Tetapi selama memandikan mayat itu, kejadian pertama pun terjadi, sekadar untuk pengetahuan pembaca, apabila memandikan jenazah, badan mayat itu perlu dibangunkan sedikit dan perutnya hendaklah diurut-urut untuk mengeluarkan kotoran yang tersisa. Maka saya pun urut-urut perut almarhum. Tapi apa yang terjadi, pada hari itu sangat mengejutkan.

Allah SWT berkehendak dan menunjukkan kekuasaannya kerana pada hari tersebut,kotoran tidak keluar dari dubur akan tetapi melalui mulutnya. Hati saya berdebar-debar. Apa yang sedang terjadi di depan saya ini?

Telah dua kali mulut mayat ini memuntahkan kotoran, saya harap hal itu tidak terulang lagi kerana saya mengurut perutnya untuk kali terakhir. Tiba-tiba ketentuan Allah SWT berlaku, ketika saya urut perutnya keluarlah dari mulut mayat itu kotoran bersama beberapa ekor ulat yang masih hidup.

Ulat itu adalah seperti ulat kotoran (belatung). Padahal almarhum meninggal dunia akibat diserang jantung dan waktu kematiannya dalam tempoh yang begitu singkat mayatnya sudah menjadi demikian rupa ? saya lihat wajah anak almarhum.

Mereka seperti terkejut. Mungkin malu, terperanjat dan aib dengan apa yang berlaku pada bapanya, kemudian saya tengok dua orang pembantu tadi, mereka juga terkejut dan panik.

Saya katakan kepada mereka, “Inilah ujian Allah terhadap kita”. Kemudian saya minta salah satu seorang dari pada pembantu tadi pergi memanggil semua anak almarhum.

Almarhum pada dasarnya seorang yang beruntung kerana mempunyai tujuh orang anak, kesemuanya laki-laki. Seorang berada di luar negeri dan enam lagi berada di rumah.Ketika semua anak almarhum masuk, saya nasihati mereka.

Saya mengingatkan mereka bahwasanya tanggung jawab saya adalah membantu menguruskan jenazah bapa mereka, bukan menguruskan semuanya, tanggung jawab ada pada ahli warisnya.

Sepatutnya sebagai anak, mereka yang lebih afdal menguruskan jenazah bapa mereka itu, bukan hanya iman, hanya bilal, atau guru. Saya kemudian meminta izin serta bantuan mereka untuk menunggingkan mayat itu.

Takdir Allah ketika ditunggingkan mayat tersebut, tiba-tiba keluarlah ulat-ulat yang masih hidup, hampir sebaskom banyaknya. Baskom itu kira-kira besar sedikit dari penutup saji meja makan.

Subhanallah suasana menjadi makin panik. Benar-benar kejadian yang luar biasa sukar diterima akal fikiran manusia biasa. Saya terus berdoa dan berharap tidak terjadi lagi kejadian yang lebih ganjil. Selepas itu saya memandikan kembali mayat tersebut dan saya ambilkan wudhu. Saya meminta anak-anaknya kain kafan.
Saya bawa mayat ke dalam biliknya dan tidak diizinkan seorang pun melihat upacara itu terkecuali waris yang terdekat sebab saya takut kejadian yang lebih aib akan terjadi. Peristiwa apa pula yang terjadi setelah jenazah diangkat ke bilik dan hendak dikafani, takdir Allah jua yang menentukan.

Ketika mayat ini diletakkan di atas kain kafan, saya dapati kain kafan itu hanya cukup menutupi hujung kepala dan kaki tidak ada lebih, maka saya tak dapat mengikat kepala dan kaki. Tidak keterlaluan kalau saya katakan ia seperti kain kafan itu tidak mahu menerima mayat tadi.

Tidak apalah, mungkin saya yang silap semasa memotongnya. Lalu saya ambil pula kain, saya potong dan tampung di tempat-tempat yang kurang. Memang kain kafan jenazah itu jadi sambung-menyambung, tapi apa mau dikata, itulah yang dapat saya lakukan.

Dalam waktu yang sama saya berdoa kepada Allah “Ya Allah, jangan kau hinakan jenazah ini ya Allah, cukuplah sekadar peringatan kepada hamba-Mu ini.”

Selepas itu saya beri taklimat tentang solat jenazah tadi, satu lagi masalah timbul,jenazah tidak dapat dihantar ke tanah pekuburan kerana tidak ada kereta jenazah/mobil ambulance.

Saya hubungi kelurahan, pusat Islam, masjid, dan sebagainya, tapi susah. Semua sedang digunakan, beberapa tempat tersebut juga tidak mempunyai kereta jenazah lebih dari satu kerana kereta yang ada sedang digunakan pula.

Suatu hal yang saya fikir bukan sekedar kebetulan. Dalam keadaan itu seorang hamba Allah muncul menawarkan bantuan. Lelaki itu meminta saya menunggu sebentar untuk mengeluarkan van/sejenis kereta pick-up dari garaj rumahnya. Kemudian muncullah sebuah van.

Tapi ketika dia sedang mencari tempat untuk meletakkan vannya itu dirumah almarhum, tiba-tiba isterinya keluar. Dengan suara yang tegas dia berkata dikhalayak ramai:

“Mas, saya tidak benarkan kereta kita ini digunakan untuk angkat jenazah itu, sebab semasa hayatnya dia tidak pernah mengizinkan kita naik keretanya.”

Renungkanlah kalau tidak ada apa-apanya, tidak mungkin seorang wanita yang lembut hatinya akan berkata demikian. Jadi saya suruh tuan yang punya van itu membawa kembali vannya.

Selepas itu muncul pula seorang lelaki menawarkan bantuannya. Lelaki itu mengaku dia anak murid saya. Dia meminta izin saya dalam 10-15 minit membersihkan keretanya itu. Dalam jangka waktu yang ditetapkan itu, muncul kereta tersebut, tapi dalam keadaan basah dibasuh.

Kereta yang dimaksudkan itu sebenarnya lori. Dan lori itu digunakan oleh lelaki tadi untuk menjual ayam ke pasar, dalam perjalanan menuju kawasan pekuburan.

Saya berpesan kepada dua pembantu tadi supaya masyarakat tidak usah membantu kami menguburkan jenazah, cukup tinggal di camping saja akan lebih baik. Saya tidak mahu mereka melihat lagi peristiwa ganjil. Rupanya apa yang saya takutkan itu berlaku sekali lagi, takdir Allah yang terakhir amat memilukan.

Sesampainya Jenazah tiba di tanah pekuburan, saya perintahkan tiga orang anaknya turun ke dalam liang dan tiga lagi menurunkan jenazah.

Allah berkehendak semua atas makhluk ciptaan-Nya berlaku, semasa jenazah itu menyentuh ke tanah tiba-tiba air hitam yang busuk baunya keluar dari celah tanah yang pada asal mulanya kering.

Hari itu tidak ada hujan, tapi dari mana datang air itu? sukar untuk saya menjawabnya. Lalu saya arahkan anak almarhum, supaya jenazah bapa mereka dikemas dalam keranda dengan hati-hati.

Saya takut nanti ia terlentang atau telungkup na’udzubillah. Kalau mayat terlungkup, tak ada harapan untuk mendapat syafa’at Nabi. Papan keranda diturunkan dan kami segera timbun kubur tersebut.

Selepas itu kami injak-injak tanah supaya mampat dan bila hujan ia tidak mendap/ambrol. Tapi sungguh menghairankan, saya perhatikan tanah yang diinjak itu menjadi lecak. Saya tahu, jenazah yang ada di dalam telah tenggelam oleh air hitam yang busuk itu.

Melihat keadaan tersebut, saya arahkan anak-anak almarhum supaya berhenti menginjak tanah itu. Tinggalkan lobang kubur 1/4 meter.

Maksudnya kubur itu tidak ditimbus hingga ke permukaan lubangnya, tapi ia seperti kubur berlubang. Tidak cukup dengan itu, apabila saya hendak bacakan talqin, saya lihat tanah yang diinjak itu ada kesan serapan air.

Masya Allah, dalam sejarah peristiwa seperti itu terjadi. Melihat keadaan itu, saya ambil keputusan untuk selesaikan penguburan secepat mungkin.

Sejak lama terlibat dalam penguburan jenazah, inilah mayat yang saya tidak talqimkan. Saya bacakan tahlil dan doa yang paling ringkas.

Setelah saya pulang ke rumah almarhum dan mengumpulkan keluarganya. Saya bertanya kepada isteri almarhum, apakah yang telah dilakukan oleh almarhum semasa hayatnya.
1. Apakah dia pernah menzalimi orang alim ?
2. Mendapat harta secara merampas, menipu dan mengambil yang bukan haknya?
3. Memakan harta masjid dan anak yatim ?
4. Menyalahkan jabatan untuk kepentingan sendiri ?
5. Tidak pernah mengeluarkan zakat, sedekah atau infaq ?
Isteri almarhum tidak dapat memberikan jawabannya. Memikirkan mungkin dia malu Untuk memberi tahu, saya tinggalkan nombor telefon rumah. Tapi sedihnya hingga sekarang, tidak seorang pun anak almarhum menghubungi saya.

Untuk pengetahuan umum, anak almarhum merupakan orang yang berpendidikan tinggi hingga ada seorang yang beristerikan orang Amerika, seorang dapat isteri orang Australia dan seorang lagi isterinya orang Jepun.

Peristiwa ini akan tetap saya ingat. Dan kisah ini benar-benar nyata bukan rekaan. Semua kebenaran saya kembalikan kepada Allah SWT pencipta alam ini. Kepada kita semua pembaca setia renungan Media Informasi ini, tanyalah diri kita akankah kita menginginkan peristiwa itu terjadi pada diri kita sendiri, ibu, bapa kita, anak kita atau kaum keluarga kita ? Sumber Blog Indonesia.
Read More

Gadis ‘Ghaib’ SMS Dari Dalam Kubur

JERTIH: ”Ibu cepatlah datang segera ke kubur, Siti takut tiada orang lain di sini.” Itulah khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar Siti Balqis Mohd Nor, gadis yang mendakwa sering ghaib dari rumah selepas tiba-tiba menyedari berada di perkuburan Kampung Bukit Kenak, kira-kira lima kilometer dari rumahnya tiga hari sebelum Aidilfitri lalu.

Siti Balqis (atas), 22, yang menghadapi gangguan misteri sejak dua bulan lalu menyebabkannya sering ghaib dari rumahnya di Kampung Gong Nangka, Apal, di sini mendakwa ketika itu telefon bimbit yang ada bersamanya menunjukkan jam 2 pagi.

“Namun, saya tidak tahu bagaimana boleh berada di tanah perkuburan dan lebih dahsyat saya berada di dua tanah perkuburan pada malam itu.
Selepas tersedar berada di kubur Kampung Bukit Kenak, saya tiba-tiba berada pula di kubur Kampung Gong Rengas, kira-kira 10 kilometer dari rumah kami,” katanya ketika ditemui semalam.

Siti Balqis mendakwa hanya mengetahui kisah kubur berkenaan apabila dibawa semula ke kawasan berkenaan, tetapi hingga kini tidak tahu siapa yang membawanya, apa yang dilihat dan dilakukannya sepanjang lima hingga enam jam berada ‘di alam ghaib’.

Namun, Siti Balqis mendakwa sepanjang di tanah perkuburan itu, dia mendengar orang menangis, meminta tolong dan mengaji al-Quran.

Sementara itu, ibunya, Norizan Said, 47, berkata, pada malam mendapat SMS Siti Balqis, beliau bersama suami serta seorang lagi anaknya bergegas ke kubur berkenaan, tetapi selepas puas mencari, mereka tidak menemuinya.
“Kami bergegas pula ke kubur di Kampung Gong Rengas dan di satu kubur baru, ada bekas seperti diduduki seseorang, tetapi Siti tiada di situ,” katanya dan menambah mereka kemudian ke Balai Polis Jertih pada jam 5 pagi untuk membuat laporan.

Bagaimanapun, sejurus masuk ke rumah kira-kira jam 6 pagi, Siti muncul di depan rumah dengan tubuhnya dibasahi air dan baju berlumuran tanah merah.

Kisah Siti Balqis menggemparkan penduduk daerah ini hinggakan ramai yang sukarela membantu berjaga bersama keluarganya selepas anak sulung empat beradik itu dikatakan ghaib ke pelbagai tempat termasuk siling rumah, atas pokok, dalam mesin pembancuh simen dan atas kubur.

Siti Balqis juga mendakwa dia luka pada tangan dan kaki ketika berada di sebuah mesin pembancuh simen tidak jauh dari rumah dan ketika di atas pokok manggis, di belakang rumahnya.

Dia juga mendakwa ternampak saudara mara dan orang kampung mencarinya, malah ketika berada di sebuah rumah tinggal, dia menyentuh bapa saudaranya tetapi tidak perasan kehadirannya.

Malam tadi, Norizan menggunakan khidmat tujuh bomoh untuk mengubati anaknya secara tradisional dan wakil Berita Harian turut berada di rumah Siti Balqis bagi meninjau dan memastikan dakwaan dia ghaib.

Sementara itu, kalangan ahli agama di negeri ini berpendapat kejadian itu mungkin disebabkan gangguan jin yang cuba merosak keimanan manusia dan cara terbaik mengatasinya ialah amalan zikir dan membaca al-Quran serta solat hajat dan tahajud.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Muhammad Ramli Nuh, berkata kejadian adalah luar biasa tetapi perlu dilihat secara positif dari sudut agama.

Muhammad Ramli berkata, cara terbaik mengatasinya ialah ahli keluarga Siti Balqis sentiasa berdoa kepada Allah meminta dilindungi daripada perbuatan sihir dan diganggu syaitan.

Timbalan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Negeri (Operasi), Omar Musa, pula berkata apa yang dialami Siti Balqis itu mungkin ada kaitan dengan gangguan makhluk halus.

Katanya, keluarga mangsa hendaklah bersabar dan mendapatkan rawatan alternatif perubatan Islam bagi membolehkannya tidak lagi diganggu oleh makhluk halus.

“Tetapi, perlu diingatkan jangan sekali-kali beranggapan apa yang terjadi terhadap Siti Balqis ada kaitan dengan keramat kerana ada makhluk jin yang mahu merosakkan dan menyesatkan pemikiran dan akidah orang Islam,” katanya.Kosmo
Read More

Tarikh Hari Puasa Ramadhan Malaysia Tahun 2012

Berikut adalah tarikh bulan puasa ramadhan 2012 Malaysia. Mesti ramai yang tertanya bila tarikh puasa untuk tahun ni bermula, disini disediakan jadual penting dalam Islam sebagai panduan bersama. Jadual ini diambil dari laman rasmi Jabatan Islam dan bulan puasa jatuh pada 21 Julai 2012. Selamat menyambut bulan ramadhan kepada semua umat islam diseluruh Malaysia.
 
Read More

Katakan Tidak Kepada Perkauman | Nilai Kemanusiaan Merentasi Bangsa Dan Warna Kulit

Katakan Tidak Kepada Perkauman | Nilai Kemanusiaan Merentasi Bangsa Dan Warna Kulit | Sayu hati melihat gambar di atas , seorang lelaki Cina  menghulur bantuan kepada seorang pemuda Melayu yang mengalami kemalangan dan menunggu ketibaan ambulans.  Dengan berbatalkan pahanya yang menampakkan kepala lutut yang bersinar dan payung bewarna kuning..respect laa sama lu uncle. 


Sifat beginilah yang perlu ada dalam masyarakat sekarang, harus menghormati sesama bangsa. Jangan terlampau Rasists..kenapa kita nak letak sesuatu bangsa itu paling bagus sedang kan Allah menyebut yang paling bagus di kalangan kamu ialah orang yang paling bertaqwa..Kalau kita mengaku Melayu yang paling bagus, adakah melayu saja ke yang Islam, sedangkan kalau kita lihat statistik Islam di China dan India lebih ramai dari Melayu Islam Di Malaysia..ingat x kisah yang ambe pernah post dulu kisah lelaki kulit hitam di zaman Rasulullah ( SAW ) layannn...( Sila Klik )hehe


Read More

Adam Akademi Fantasia Ingin Jadi Ustaz?

Sebelum ini kaki sembang ada melaporkan penghijrahan artis mendekati Agama contohnya Amy Search, Akhil, Abg Jamal, bukanlah maksud kaki sembang hiburan itu lalai dan sesat. tapi manusia lah yang menyebabkan perkara itu menjadi haram contohnya hiburan sampai x solat. kalau solat pun tidak khusyuk dikira lalai juga..hehe

Ambe mendapat info yang Adam AF pula bergiat aktif dalam program-program agama. Alhamdulillah. Kini semakin ramai anak-anak muda yang menunjukkan minat dalam bidang agama. Malah, apa yang ditunjukkan oleh para selebriti patut dipuji kerana tindakan mereka selalu menjadi ikutan para peminat.Ambe ingin berkongsi beberapa gambar Adam AF yang memakai jubah bersama finalis-finalis Imam Muda.

Menurut sumber, mereka sedang melakukan sesi penggambaran merakam program yang bakal disiarkan pada Syawal nanti.  Selain itu, ada sumber yang melaporkan Adam AF bertugas sebagai pengamal perubatan Islam di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah.

Pusat rawatan Islam tersebut dikendalikan oleh Asyraf Muslim dan pada ketika itu Adam bertindak sebagai pembantu kepada Asyraf. Apa-apa pun, ambe berbangga dengan usaha yang ditunjukkan oleh Adam serta rakan-rakan artis yang lain apabila menunjukkan perubahan yang positif.

Semoga peminat-peminat serta mereka yang menjadikan Adam sebagai ikon akan turut sama mengambil langkah positif yang ditunjukkan olehnya. ~mynewshub
Read More

Tok Guru Nik Aziz Bersalaman Dengan Ambiga

Ambe bukak Fb ambe petang ini, terpandang laa satu post gambar Tok Guru Nik Aziz bersalaman dengan Ambiga, sebenarnya ambe dah lama tengok gambar nie, ambe buat x layan jea sebab tajuk yang diberi agak melampau sikit, dalam lubuk hati ambe x  mungkin kot Tok Guru perangai macam nie.

Lepas tu aku sembang dengan ronyanuar.com dan tanya kepada beliau berkenaan perkara ini, dia kata betul laa gambar tu. Aku masih x percaya, sedang aku belek2 kat fb. terjumpa laa gambar nie..

haha...superimpose..natang beruk sungguh laa sapa yang edit gambar nie..kalau yer pun x suka jangan laa edit2 mcmnie...selagi mu x padam fitnah yang mu buat..tanggung laa dosa sampai hari Kiamat..Ish2

Read More

Abby Abadi Terima Cabaran Ac Mizal Untuk Berdebat..

SEMALAM AC Mizal  mencabar Abby Abadi berdebat rujuk sini [AC Mizal]

Walaupun cabaran AC Mizal itu nampak bersahaja kerana beliau bersahaja untuk menonjolkan kehebatannya, tanpa disangka-sangka Abby Abadi mengeluarkan kenyataan menerima cabaran beliau [Twitter].

Bagaimanapun, masih tidak dapat dipastikan apa maksud sebenar Abby berkata "Terpanggil utk mnerima cabaran @datoacmizal" di laman twitter beliau, namun secara jelas beliau membayangkan telah menerima cabaran AC Mizal.

ReJaM© telah cuba menghubungi Abby Abadi melalui Twitter beliau sebentar tadi, namun masih belum mendapat sebarang jawapan, barangkali beliau sibuk.

Barangkali Sinar Harian sudah boleh bersiap sedia untuk menganjurkan debat antara AC Mizal dan pelakon watak inspektor Aliza, Abby Abadi.

Apa nie ngn pompuan pun ajak debat ker? Abby pun pandai ke nk debat tu? hehe

Source: ReJam..
Read More

CONTEST "MEGA 2012" HAZWAN HAIRY

Assamualaikum.. First time Ambe nak join CONTEST ni.. Harap2 ada rezeki untuk korang lebih nak mengenali Blog Ambe yang baru nak berjinak2 dalam Dunia Cyber ni.. KakiSembang[dot]com masih baru lagi, perjalanan Kakisembang masih jauh lagi... harap2 korang dapat supportlah KakiSembang sokmo ye.... hehehhehe...
KLIK Banner atas untuk join sama

Bila Ambe tengok Contest ni dah makin HOT dalam kalangan Blogger, apa lagi, Ambe rembatlah terus.... Tak tunggu dah, hehehhehehe.... Header KakiSembang[dot]com Simple je...
Header Ambe ni biasa-biase je, simple je... Header SIMPLE hehehhehe... Simple je 'description' dari Ambe... :: Sembang Aku Bukan Sembang Sembarangan, Sembang Aku Sembang Hang Jebat, Sekali Sembang 5 Tumbang..Kahkahkah ::

*korang LIKE banyak-banyak Header Ambe ye, hehehhehehhe...
Read More

Loll- Datuk Zainal Kahwini Juara Gadis Melayu

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu, duduk-tak duduk, ramai yang pakat call Agendadaily tengah hari Jumaat tanya mengenai benarkan Boss UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman kawin lagi.

Risik punya risik memang sah betul.
Datuk Zainal atau orang Penang panggil Tok Non, 52, sebelum ini kematian isteri Datin Shazarina Shamsuddin yang meninggal pada Disember 2010.

Gadis bertuah yang menjadi pilihan Datuk Non adalah pemenang rancangan realiti Gadis Melayu musim ke-2, Siti Nur Syafiqa Amirol Melvin, 23.

Anak sulung dari lima beradik itu baru sahaja menamatkan pengajiannya dalam jurusan Sarjana Muda Sains Mikrobiologi dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Datuk Non dah selamat diijabkabulkan pagi Jumaat di kediaman keluarga sebelah pengantin wanita di Taman Seri Semarak, Parit Buntar, Perak.

Manakala majlis kenduri sebelah perempuan akan berlangsung esok di Dataran Sungai Kerian, Parit Buntar.
Kedua-dua mereka yang dikenalkan melalui kenalan rapat itu menyulam cinta selama setahun sebelum masing-masing mengambil keputusan untuk mengakhiri hubungan ke jinjang pelamin. (Agendadaily.com)

Datuk Zainal kwen lagi dengan si gadis jelita..hehe teringat lagu pop yeh2 70-an..hehe duk kutuk2 abby rupanya kamu yang kwen..dunia2
Read More

AMUK DI PJM PUTRAJAYA - SEORANG LAGI DITAHAN POLIS!

Sebelum daripada ini ( sila klik )

SHAH ALAM - Seorang lelaki dipercayai individu yang membuat pengakuan terbuka akan sentiasa bersama Khalil Afandi Abd Hamid dalam 'perjuangan' lelaki yang ditembak mati oleh polis ketika mengamuk di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Putrajaya, Isnin lalu, ditahan reman bermula kelmarin.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, lelaki 39 tahun itu akan ditahan sehingga Ahad untuk membantu siasatan kes berkenaan.

"Kita juga dapati, Khalil bertindak secara individu dan tidak ada kaitan dengan sebarang kumpulan ajaran sesat," kata Chin Wah ketika dihubungi Sinar Harian.

Akhbar ini semalam melaporkan perihal seorang lelaki yang namanya disebut berulang kali dalam laman blog dan Facebook milik Khalil sebagai orang kanan yang sentiasa bersama lelaki amuk itu dalam perjuangannya.

Malah, lelaki itu sendiri dalam salah satu blog Khalil mengaku secara terbuka dalam kenyataan yang dipaparkan bersama nombor kad pengenalannya bahawa mereka akan sentiasa bersama.

Mengikut catatan yang dipercayai dibuat Khalil dalam blognya, dia dalam perjuangan menawan negara dan dunia.Sinar
Read More

Pramugari Bersuamikan Hantu Raya ?

TINGKAP di bilik utama dipercayai menjadi laluan masuk hantu raya ke dalam rumah Keena.
CUACA pada malam itu agak dingin. Semua penghuni rumah teres dua tingkat di Nilai, Negeri Sembilan itu sudah tidur semasa Keena pulang daripada kerja.

Pada masa itu jarum jam menunjukkan pukul 11 malam. Pramugari itu terus ke bilik air untuk membersihkan tubuh setelah 13 jam mengharung penerbangan dari London ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang.

Sedang dia asyik menghayati siraman air suam kuku, tiba-tiba pandangan mata Keena terarah kepada sebuah objek yang melekat pada cermin pemisah bilik airnya.

Dek terlalu letih, Keena tidak banyak berfikir. Dia menyangkakan objek itu mungkin seekor kelawar yang tersesat ke dalam kamar mandinya. Seketika kemudian objek berwarna hitam itu lenyap.
“Bila diamati betul-betul ia seolah-olah tapak tangan lembaga hitam yang diletakkan pada cermin itu,” tutur Keena, 37.

Putus tunang
Sejak setahun lalu, ibu tunggal itu sudah terbiasa dengan kejadian pelik di rumahnya. Rumah tersebut didiami Keena bersama ibu, adik dan seorang anak lelakinya.

Malah, adik perempuan Keena mendakwa pernah melihat makhluk seakan-akan beruk besar berdiri di atas bumbung rumahnya. Jelas Keena, sejak bercerai dengan suaminya enam tahun lalu, rumah itu tidak lagi tenteram seperti dahulu.

Ada sahaja gangguan misteri berlaku. Daripada bunyi bising hinggalah jelmaan makhluk hitam berbulu yang menemani tidurnya.

“Lampu terpadam tiba-tiba, bunyi orang sedang berjalan dan benda mencakar dinding sudah menjadi perkara biasa buat saya. Kadang-kadang ada bunyi guli melantun di atas siling.

“Semasa tidur pula ada makhluk berbulu hitam pekat sering menindih saya. Apabila dibacakan ayat Kursi dan dilaungkan azan ia akan hilang tetapi akan muncul semula.( Baca Lagi )
Read More

AC Mizal Ajak Abby Abadi Berdebat?

Ekoran kelantangan aktres yang kini menjadi penceramah bebas untuk sebuah parti politik, Abby Abadi di laman sosial Twitter berkenaan isu PDRM, bekas rakan seangkatannya di dalam drama bersiri kepolisan 'Gerak Khas', Dato' AC Mizal mengajak Abby Abadi berdebat berhubung isu terbabit.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh AC menerusi status Twitter miliknya yang berbunyi; "Saya mewakili anak anak POLIS MALAYSIA mencabar @abby_abadi112 berdebat secara terbuka atas kutukan beliau terhadap PDRM!"

Sebelum itu, Abby Abadi dilihat hadir menyertai demontrasi mendesak kerajaan membebaskan 45 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kem Kamunting pada 8 Julai lalu.

Bagi pandangan ambe laa, debat bukan lah satu jalan penyelesaian. Abby abadi dan AC Mizal harus berlapang dada dalam perkara ini. Berbeza pendapat adalah perkara biasa, Ulama juga berbeza pendapat tu lahirnya 4 mazhab. Ambe syorkan adakan muzakarah iaitu berkongsi pendapat dan saling nasihat menasihati, itu laa makna sebenar demokrasi..

Satu lagi masa Abby dulu dalam keadaan jahil x dop orang marah pun, skrg dah penampilan berubah dan terlibat dalam Politik semua org dah marah..kate demokrasi loll..
Read More

Muhdalina Percaya Kiamat Dah Dekat, Selalu Berpakaian Hitam ( Kes Amukan Di JPM )



KLANG – Tiga hari sebelum dia mengamuk di Putrajaya, Muhdalina Ahmad, 28, didakwa memberitahu seorang kenalannya bahawa kiamat akan berlaku dan imam Mahadi akan muncul dalam masa terdekat.
Menurut kenalan wanita itu, mereka bertemu kali terakhir pada 6 Julai ketika Muhdalina datang ke rumahnya di sini memberitahu dia akan berpindah ke Balakong.

“Berulang kali Ina cakap hal itu (kiamat) kepada saya dan minta saya percaya. Riak wajahnya ketika itu juga sangat serius,” katanya yang meminta namanya tidak disiarkan.
Menurutnya, Muhdalina juga memberitahu dia dan keluarganya mahu berpindah ke Balakong kerana ada perkara penting yang perlu diselesaikan di sana.

“Dia juga menyatakan pertemuan kami malam itu adalah yang terakhir dan minta saya maafkan segala salah silapnya serta menghalalkan makan minumnya,” katanya.

Sumber itu berkata, dia ada bertanya kepada Muhdalina apa yang dia mahu lakukan setelah berpindah ke Balakong kerana wanita itu baru sahaja berhenti kerja sebagai penolong pengurus sebuah syarikat di sini.
“Jawapan dia mudah saja, tidak ada apa-apa yang perlu dirisaukan kerana tempat tinggal barunya itu percuma. Saya sendiri sebenarnya bimbang nasib dua anaknya yang berumur dua tahun dan setahun lebih itu kerana melihat tindak-tanduknya yang begitu tergesa-gesa,” katanya.

Menurutnya, sebelum itu, Muhdalina tidak pernah menunjukkan sebarang perlakuan aneh seperti itu.
“Setelah dapat tahu penglibatan Ina dalam kejadian amuk di Putrajaya, Isnin lalu, barulah saya faham ‘perkara penting’ yang dia sebut dalam pertemuan kami Jumaat lalu,” katanya.

Menurut sumber itu lagi, Muhdalina sebelum itu juga selalu berpakaian hitam. (Sinar Harian)

Read More

Artis Wanita Melayu Cuba Bunuh Diri..

Shah Alam - Pelakon filem Appalam, Raja Ilya mengaku dia hampir mahu membunuh diri akibat tertekan kerana putus tunang selepas gambar kontroversinya bersama seorang lelaki tersebar hampir dua tahun lalu. 


Raja Ilya, 27, berkata, tindakan itu dibuat selepas tunangnya nekad meninggalkannya akibat menerima tekanan daripada pihak keluarga lelaki yang malu dengan penyebaran gambar itu. 


"Ketika gambar itu disiarkan di dalam sebuah akhbar saya sebenarnya telah mempunyai kekasih lain dan kami telahpun bertunang".


"Saya telah diberi kata dua oleh keluarga tunang sama ada mahu memilih kerjaya sebagai pelakon ataupun bersama tunang. Jadi, saya membuat keputusan untuk mengorbankan kerjaya semata-mata untuk bersama tunang ketika itu".


"Tetapi isu gambar tersebut sentiasa dibangkitkan sehingga tunang saya memutuskan tali pertunangan kami awal tahun lalu".


"Akibat daripada kejadian itu saya menjadi tertekan sehinggakan saya mengambil pil tidur berlebihan. Perbuatan buruk saya itu menyebabkan nyawa saya hampir melayang". Ujarnya kepada Mstar Online selepas ditemui pada sidang media majlis pelancaran drama bersiri Mana Hilangnya Juwita kelmarin.


Tambah Ilya lagi, akibat perbuatannya itu, hampir dua minggu dia terlantar di hospital kerana menghidap masalah buah pinggang. 


"Alhamdulillah saya kembali pulih dan sedar itu adalah tindakan bodoh yang pernah saya lakukan". Katanya.


Dalam pada itu, Raja Ilya mengaku telah bergaduh besar dengan seorang wartawan yang menyiarkan gambar tersebut selepas setahun menyimpan perasaan marah. Dia terserempak dengan wartawan tersebut di dalam sebuah kapal terbang semasa ingin ke sebuah destinasi.


"Saya tidak faham kenapa dia ingin berbuat begitu kepada saya sehinggakan hidup saya hampir musnah".


"Ketika itu juga pelbagai masalah menimpa diri saya tambahan pula emak saya disahkan mengidap penyakit Kanser. Bayangkan perasaan saya ketika itu. Memang saya bertekak dengan dia dan dia berjanji untuk membersihkan nama saya. Memang saya pegang janji dia itu sehingga ke hari ini". 


Sementara itu Raja Ilya berkata, dia sudah bersedia bangkit kembali dan membina nama sebagai pelakon disegani di negara ini. 


Katanya, cukuplah setengah tahun dia membazirkan masa dengan bersembunyi malu dan setia kepada lelaki yang tidak menghargai cintanya.


"Sekarang adalah masa untuk memperkenalkan kembali nama saya yang sudah tercalar."


Sementara itu, Raja Ilya bakal muncul dalam sebuah drama bersiri berjudul Mana Hilangnya Juwita di saluran Astro Ria bermula 9 Julai ini, jam 10 malam.
  
Read More

Hukuman Tembak AK47 Kepada Wanita Taliban Yang Dituduh Berzina


Afghanistan - Terjebak dengan cinta tiga segi, seorang wanita Afghanistan, 22, ditembak mati kerana dua pejuang Taliban tidak dapat memutuskan siapa yang dapat memiliki gadis tersebut.

Seorang wanita, Najiba, 22, ditembak mati dengan AK47 pada mulanya ditampilkan duduk di tepi parit mengenakan pakaian Jibab. Disudut kanan seorang lelaki seperti sedang memohon atau berdoa terhadap sesuatu perkara.
 Seorang lelaki yang memakai pakaian putih dan sebuah baret muncul sambil menunjukkan senapang AK47 kepadannya.

Lelaki berbaju putih itu membuka tembakan dengan jarak dekat di belakang Najiba.
Penembak yang tidak dikenali, terlihat menggenakan topi tradisional Afghanistan dirakam gambarnya dari jarak jauh.
Para pejabat di Afghanistan mengatakan pembunuhan terjadi kerana perselisihan faham antara dua anggota Taliban, yang telah berdebat wanita. (Sila Tekan Untuk Sambungan)
Read More

Trauma dirompak , jadikan kereta tempat tidur di waktu malam

 Akibat trauma di rompak sepasang suami isteri tidur di dalam kereta pada waktu malam, aman lagi ke negara jika rumah sendiri pun dah tidak selamat..kenapa ini terjadi?

KUALA LUMPUR – Sepasang suami isteri terpaksa tidur di dalam kereta pada waktu malam ekoran trauma selepas rumah mereka di Flat 700, Pandan Perdana, Cheras di sini dipecah masuk sebanyak dua kali dalam tempoh seminggu.

Rumah di tingkat empat itu baru disewa pada awal bulan ini dan kejadian pertama berlaku hanya tiga hari selepas mereka mendiaminya.

Mangsa, Hasrin Abdullah, 37, (gambar kecil) berkata, kejadian pertama berlaku kira-kira pukul 3.50 pagi pada 4 Julai lalu dan menyebabkan anak perempuannya cedera di leher akibat dikelar oleh perompak yang turut melarikan satu set komputer dan beg tangan.

“Kami hanya menyedari kejadian tersebut selepas mendengar jeritan anak saya yang ketika itu berada di dalam bilik tidurnya.

“Saya dan isteri terkejut apabila melihat anak saya yang berumur 17 tahun berlumuran darah kerana dikelar menggunakan pisau yang diambil suspek dari dapur rumah kami,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.kosmo

Read More

Gila - Kerat Dan Makan Bibir Isteri

Stockholm - Seorang professor yang percaya isteri mudanya mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain, dikatakan telah memotong bibir isteri dan memakannya kerana cemburu.

Salah sebuah akhbar di Sweden, Aftonbladet melaporkan serta memetik sumber terdekat dalam kes itu berkata "Dia memotong bibir isterinya dan memakannya".

Katanya lagi "Dia tidak menyesal dengan perbuatannya itu. Dia fikir isterinya yang telah menyakiti hatinya".

Laporan itu berkata, lelaki itu yang namanya tidak didedahkan, adalah seorang professor Madya di sebuah Institut Karolinska terkenal, dilaporkan ditahan pihak polis kerana disyaki cuba membunuh dengan niat.

Manakala peguam isteri professor tersebut pula berkata "Sudah tentu wanita itu tidak berada dalam keadaan baik sama ada secara psikologi mahupun fizikal".

Peguam tersebut yang berada di mahkamah memberitahu akhbar bahawa kliennya itu mengalami 'kecedaraan parah'. Doktor belum memberitahu sama ada mereka boleh memulihkannya ataupun tidak.

Penyerangnya yang diarahkan melakukan ujian psikiatrik, dilaporkan mempunyai beberapa orang anak dengan isteri pertama tetapi perkahwinan mereka berakhir beberapa minggu sebelum mengahwini isteri kedua yang jauh lebih muda darinya.

Akhbar Aftonbladet berkata lagi, baru-baru ini dia mengesyaki isteri mudanya itu menjalinkan hubungan sulit dengan lelaki lain dari luar dan dikatakan membuat keputusan menghukumnya dengan mencacatkannya.

Sumber itu menerangkan mengapa lelaki itu memakan bibir isterinya iaitu dia tidak mahu bibir isterinya dipulihkan. Sumber.  Sinar
Read More

Gunting Rambut Pelanggan Dengan Menutup Mata


SEORANG tukang gunting di China, baru-baru ini menjadi tajuk utama di dada-dada akhbar tempatan berkenaan kaedah unik yang digunakannya untuk menggunting rambut pelanggan di kedainya.

Dengan menutup mata, Tian Hao mendakwa telah menggunakan teknik Meditasi Zen untuk merasai aura rambut pelanggannya dan mampu memotong menggunakan gunting yang tajam tanpa mencederakan.

Baru-baru ini Tian Hao melakukan demonstrasi menggunting rambut dua orang model di salon rambut miliknya secara serentak sambil menutup mata tanpa melakukan sebarang kesilapan dan kejadian yang tidak diingini.

Tukang gunting yang memakai pakaian ala pengemis itu dikatakan tidak pernah membuat kesilapan sepanjang melakukan tugasnya sebagai seorang tukang gunting.

Sumber: Xiancity.


Read More

Orang Kanan Khalil ( Lelaki Amuk JPM ) Di Jejak

SHAH ALAM – Polis sedang mengesan seorang individu yang namanya disebut berulang kali dalam blog dan juga Facebook milik Khalil Afandi Abd Hamid yang mengamuk di Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya, Isnin lalu.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid berkata, lelaki itu akan disiasat sama ada dia turut mempunyai kaitan dengan kejadian tersebut.

"Kita akan siasat kes ini secara menyeluruh termasuk kandungan blog yang ada hubungan dengan lelaki itu (Khalil) dan juga mereka yang namanya dinyatakan dalam blog itu," katanya.

Mengikut catatan yang dipercayai dibuat oleh Khalil dalam blognya, dia dalam perjuangan untuk tawan negara dan dunia bersama individu itu.

Sebagai reaksi terhadap kenyataan itu, lelaki terbabit dalam blog yang sama turut membuat pengakuan terbuka yang disertakan nama dan nombor kad pengenalannya mengakui bahawa dia "akan sentiasa bersama dengan Khalil hadapi satu pertembungan yang pasti berlaku antara kami dengan Dajal."

Wartawan Sinar Harian yang merujuk nama dan nombor Mykad lelaki itu kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diberitahu identiti berkenaan adalah milik seorang lelaki Melayu yang beralamat di Petaling Jaya.

Dalam salah satu akaun Facebook Khalil, turut dipaparkan gambar yang dinyatakan sebagai gambar mereka berdua dengan komen yang bermotif perjuangan untuk menakluk negara.

Selain mereka berdua, ada beberapa individu lain yang turut menghantar kenyataan dalam laman blog itu namun hanya menggunakan nama samaran.

Dalam perkembangan sama, Abdul Razak berkata, polis telah mengenal pasti individu yang menghantar Khalil dan rakannya, Muhdalina Ahmad, 28, ke  JPM, sebelum kejadian amuk itu meletus petang Isnin lalu.

Menurutnya, pihaknya juga sedang mengesan pemilik kenderaan yang digunakan pasangan itu bagi membantu siasatan.
Sumber ( Sinar )
Read More

Kajian Mendapati Wanita Yang Membela Kucing Lebih Cenderung Membunuh Diri

MENURUT satu kajian, pemilik kucing di kalangan wanita memiliki lebih kecenderungan untuk cuba membunuh diri disebabkan jangkitan parasit yang berasal daripada najis haiwan peliharaan itu.

Wanita yang dijangkiti oleh sejenis parasit, Toxoplasma gondii (T.gondii) yang disebarkan melalui sentuhan terhadap najis ataupun memakan daging mentah atau sayuran yang tidak dicuci bersih memiliki lebih kecenderungan berfikir untuk membunuh diri.

Dianggarkan sekitar satu pertiga penduduk dunia telah dijangkiti oleh parasit tersebut, yang mana ianya bersembunyi di sel-sel otak dan otot dan biasanya tidak menunjukkan sebarang simptom jangkitan.

Jangkitan yang dinamakan sebagai toxoplasmosis itu dikaitkan dengan penyakit otak seperti, schizophrena dan perubahan tingkah laku.

Penyelidik dari U.S, Denmark, Jerman dan Sweden telah menjalankan kajian ke atas lebih 45,000 wanita Denmark yang dilahirkan di antara tahun 1992 hingga 1995.

Para penyelidik mendapati, wanita yang dijangkiti T.gondii memiliki satu setengah kali ganda kecenderungan untuk membunuh diri dibandingkan dengan wanita yang sebaliknya.

Sumber: dailymail.co.uk



Read More

PANASS !!! IBU DAKWA ANAK DI ROGOL AWIE ??

BESUT - Rahsia seorang pelajar perempuan tingkatan tiga sebuah sekolah menengah di sini yang sering keluar melalui tingkap bilik tidurnya untuk bertemu teman lelaki pada awal pagi pecah tembelang apabila perbuatan itu disedari ibunya.

Rahsia itu terbongkar pada jam 2.30 pagi, Sabtu lalu oleh ibu remaja itu apabila dia terjaga daripada tidur kemudian selepas memeriksa bilik tidur anaknya namun mendapati anaknya tidak ada di dalam bilik manakala pintu tingkap terbuka.

Lebih malang, gara-gara tindakan mencuri keluar pada awal pagi menyebabkan pelajar itu mendakwa dirogol teman lelakinya yang dikenali dengan panggilan Awie yang tinggal bersebelahan rumahnya di sebuah kampung dekat Kuala Besut.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Noorzainy Mohd Noor mengesahkan menerima laporan tersebut dan memberitahu, sebaik menyedari anaknya tidak ada di dalam bilik, ibu mangsa pergi ke rumah jirannya itu dan mendapati mangsa berada di ruang tamu rumah bersama Awie. Menurutnya, ibu mangsa terus membawa anaknya pulang.

“Ibu mangsa turut mengesyaki Awie melakukan hubungan seks dengan anaknya kerana anaknya mengaku beberapa kali pergi ke rumah suspek ketika ibu dan ahli keluarganya sedang tidur,” katanya

Noorzainy berkata, polis sudah mengenal pasti suspek berumur 35 tahun yang sudah berkahwin itu dan usaha memburunya sedang giat dilakukan.

Kes ini disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol...

SINAR

SINAR CARI POPULARITI ATAS NAMA ORANG??
Read More

BIAR BETUL? TIADA SIMPANAN?

 
TABUNG BULUH

DUIT SYILING

MENARA TABUNG HAJI (dekat ngan opis ambe hehe)

GAS PECAH

TABUNG MASE KECIK2 DLU
 
ISLAM sebagai agama syumul, mengatur umatnya tidak terhad kepada aspek sosial, politik dan ibadat, malah ekonomi. Semua norma dan nilai ekonomi diatur dalam sumber hukum Islam sama ada secara langsung atau tidak langsung berbeza dengan hukum ekonomi buatan manusia.

Hal ini meletakkan ekonomi Islam jauh lebih unggul berbanding ekonomi kapitalis dan komunis. Contoh jelas ialah konsep menabung dalam Islam sebagai usaha untuk menuju sebuah negara damai dan sejahtera.
Islam adalah agama sederhana, yang umatnya sentiasa diarahkan untuk hidup jimat dan tidak berbelanja secara berlebihan.

Penjimatan ini perlu dilakukan dengan mengurangkan kecenderungan untuk menggunakan barang keperluan. Jumlah baki pendapatan yang tinggal dari penggunaan itu, pada gilirannya, akan memungkinkan seseorang Muslim untuk cenderung menabung lebih banyak.

Larangan berbelanja secara berlebihan dan tuntunan agama untuk menggunakan barang berdasarkan konsep halal dan haram, mendorong umat Islam supaya menabung.

Ini adalah tanda bahawa seorang Muslim yang baik yang sentiasa mematuhi panduan syariah akan cenderung menabung lebih banyak dibandingkan bukan Islam.



Bagi entri kali nie ambe nok cerita sedikit tentang kepentingan menabung. Di mana menabung atau menyimpan duit sangat perlu dalam kehidupan kita. Bukannya ambe nok suruh rakan2 sekelian mengejar keduniaan semata-mata nok kumpulkan duit untuk kebahagiaan di dunia sahaja tapi semestinya kebahagian di akhirat jua. Dalam kehidupan nie kite lalui pelbagai halangan dan cabaran. Sebagai contohnye kisah ambe dalam minggu nie… Sakit kepala memikirkannya akibat tiada simpanan……..

MOTO AKU: cepat ahh.. cepat ahh... nk duit.. auto gear ngan klac aku rosak nie...
AKU: mung nie nok pitih sokmo... tiap2 hari aku beri mung minum petrol tu pun nok pitih lg.. ngade sungguh mung nie...

BHUBIS (krete aku): bos ksayanganku... bile bos nk ambik ak kt bengkel... pomen da bising bos xambik aku lg kt bengkel nie... cepat ahh... cepat ahh...
AKU: aduh abis la pitih ak bulan nie... kene kekoh di sek mung blaker argghhh.... mu royak ke abg pomen aku gi oversea ambik pitih hutang ak ngan Obama...

***moral of the story please make saving for your future emergency....:)


Begitulah ceritanye…. Kalo sape2 yg dok paham bahasa teganu ambe bleh ajor.. Maksud situasi di atas apabila perkara yg tidak diingini berlaku contohnya kenderaan kite rosak semestinya memerlukan duit utk proses baik pulih… jadi menabunglah wahai rakan2 pembaca sekelian…

Mereka yang tidak menabung akan menghadapi kesulitan ekonomi yang tidak di duga pada masa depan. Oleh itu, al-Quran meminta umatnya untuk tidak berbelanja secara berlebih-lebihan dan tidak terlalu kikir, seperti disebutkan dalam beberapa ayat berikut ini: “Dan janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu dan janganlah kamu terlalu menghulurkan kerana itu kamu menjadi tercela dan menyesali.” (Surah al-Isra’, ayat 29). Firman Allah lagi bermaksud: “Sesungguhnya pemboros itu adalah saudara syaitan...” (Surah al-Isra’, ayat 27) “dan...makan dan minumlah kamu, dan janganlah berlebih-lebihan...” (Surah al-A’raf, ayat 31) “Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebih-lebihan dan tidak (pula) kikir...” (Surah al-Furqan, ayat 67).

Sementara itu, Rasulullah saw dalam hadisnya cukup memberi peringatan kepada umatnya supaya menabung sebagai cara terbaik untuk membanteras kemiskinan.

Ini dapat kita lihat daripada beberapa hadis bermaksud: “...Rasulullah saw pernah membeli kurma dari Bani Nadhir dan menyimpannya untuk perbekalan setahun buat keluarga...” (Hadis riwayat Bukhari); “Simpanlah sebahagian daripada harta kamu untuk kebaikan masa depan kamu, kerana itu jauh lebih baik bagimu.” (Hadis riwayat Bukhari).

Berdasarkan ayat al-Quran dan hadis di atas, jelas bahawa menabung, sangat digalakkan dalam Islam..=)

*Sumber2 dr pak cik Google dan Berita Harian

Created by ^amadganu^
 
 
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Loading...

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.