Nik Abdul Aziz Nik Mat antara tiga terbunuh dalam nahas jalan raya


KUANTAN 26 Ogos — Seorang pekerja kilang bernama Nik Abdul Aziz Nik Mat serta kakak dan anak saudaranya terbunuh selepas kereta yang mereka naiki terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori penghantaran cepat di Kilometer 15, Jalan Bentong-Raub, dekat Lurah Bilut, hari ini.

Nik Abdul Aziz, 27, dari Bandar Baru Bangi, Selangor; kakaknya, Nik Hasmah, 29, dan anak Nik Hasmah, Mohd. Adib Daniel Amizan, lima tahun, meninggal dunia di tempat kejadian dalam nahas pada 2.20 pagi tadi.

Yang cedera parah ialah seorang lagi kakak Nik Abdul Aziz, Nik Nab Nik Mat, 45, dan anaknya, Adibah Mohd. Fikri, 12, murid Sekolah Rendah Jalan Cochrane, Kuala Lumpur yang dikejarkan ke Hospital Bentong untuk rawatan lanjut.

Ketua Polis Daerah Bentong, Supt Rosli Abdul Rahman berkata, kesemua mereka sedang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur selepas pulang bercuti di Kampung Tempinis, Besut, Terengganu sempena cuti persekolahan sekarang.

“Setibanya di lokasi kejadian, sebuah lori penghantaran ekspres yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Baharu terbabas ke laluan bertentangan dipercayai akibat permukaan jalan licin kerana hujan lebat sebelum bertembung dengan kereta mangsa,” katanya.

Ketiga-tiga mangsa yang terbunuh itu mengalami kecederaan parah di kepala dan badan.
Kelindan lori terbabit berumur 60 tahun turut mengalami kecederaan parah manakala pemandunya hanya mengalami cedera ringan, kata Rosli.

Katanya, pemandu lori terbabit kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Bentong untuk siasatan lanjut.

Saksi kemalangan itu diminta menghubungi Pegawai Penyiasat, Cif Insp Nor Bulian Zakaria di talian 09-2222222, bagi membantu siasatan. - Bernama

P/S: Nampak Sgt Utusan nak sangat Tok Guru Mati.. buat tajuk berite nak gempak jea..sepak jugok utusan nie..
Read More

Amalan Khurafat Nusantara | ( Video ) Amalan Khurafat Di Indonesia | Kisah Mayat Merasa Hidup Selepas Mati

Amalan Khurafat Nusantara | ( Video ) Amalan Khurafat Di Indonesia | Kisah Mayat Merasa Hidup Selepas Mati | Pernah dengar kisah orang yang sudah mati hidup semula?

Amalan Khurafat Nusantara | ( Video ) Amalan Khurafat Di Indonesia | Kisah Mayat Merasa Hidup Selepas Mati

Kalau bagi sesetengah pihak yang taksub dengan kepercayaan dan semangat hidup, mereka percaya orang yang sudah mati boleh hidup semula itu adalah benar.

Lebih-lebih lagi bagi sesetengah etnik atau kaum di sesebuah negara yang mengamal kuat budaya dan kepercayaan ‘halus’.

Di Indonesia, wilayah Toraja iaitu kawasan Baruppu, Rinding Allo Toraja Utara mempunyai kepercayaan mereka sendiri.

Masyarakat di Baruppu nyatanya mempunyai amalan tadisi yang diamalkan sejak zaman nenek moyang mereka lagi.

Mereka hakikatnya taksub mengamalkan amalan atau ritual ‘Ma’nene’’ yang dilakukan setiap tahun.
Apa sebenarnya ritual Ma’nene’?

Ritual ma’nene’ adalah upacara meraikan ahli keluarga yang telah mati dengan tujuan mewujudkan rasa kasih dan cinta walaupun roh telah berpisah dari jasad.

Setiap tahun bulan Ogos, ahli keluarga si mati akan menggali semula kubur-kubur si mati dan mengeluarkan mayat si mati walaupun ada yang hanya tinggal tulang sahaja.

Kemudian, mayat si mati akan dibawa ke satu kawasan yang lapang di mana seluruh ahli keluarga sudah pun berkumpul menantikan kehadiran ‘roh baru’.

Selepas itu, ahli keluarga yang hidup akan menukarkan pakaian lama si mati dengan yang baru dan memperlakukan si mati seolah-olah dia masih lagi hidup.
Malah, mereka akan berbual bersama-sama si mati seperti bertanyakan khabar dan bertukar cerita mengenai kehidupan masing-masing.

Ritual seperti ini dilakukan kerana ingin mengekalkan rasa kasih dan sayang dengan si mati serta masih lagi merasakan si mati itu ahli keluarga mereka yang masih hidup.

Masyarakat Baruppu percaya, sekiranya mereka menjaga ‘kebahagian’ si mati, si mati juga akan menjaga keamanan dan ketenteraman keluarganya yang masih lagi hidup

Ahli keluarga yang hidup turut percaya, si mati akan menjaga kewangan, hasil tanaman, keadaan rumah tangga yang harmoni akan terjaga sekiranya ritual ma’nene’ itu diamalkan setiap tahun.
Pelik bukan?

P/S: Amalan Khurafat yang menyeksa mayat. Pelakuan Syirik mintak dijauhi masyarakat kite dari perkara karut mcm nie..Indo nie masyarakat Islam ramai, pelik btul laa aku..



Read More

Kampung Aku Lagi - Terkejut Harga Roti Canai Biasa RM1.80

KUALA TERENGGANU : “Tidak masuk akal jika sekeping roti canai kosong dijual dengan harga RM1.80 sedangkan selama ini saya biasa beli dengan harga RM1 sahaja,” luah seorang pengguna yang terpaksa membayar lebih ketika membeli roti canai di salah sebuah restoran di bandar ini.

Pengadu, Khairul Azhar Ismail berkata, pada mulanya dia menyangka peniaga restoran itu tersilap mengira harga perlu dibayar, tetapi sangkaannya meleset kerana di papan tanda jelas tertera roti canai biasa dijual berharga RM1.80.

“Saya tidak sempat bertanya sebab ramai pelanggan lain ingin membayar, tetapi saya keliru kerana harga pada papan tanda itu ditulis itu menggunakan pen yang boleh dipadam dan ditulis semula.

“Saya cuba ambil gambar papan tanda harga menggunakan telefon bimbit tetapi tidak begitu jelas dan kabur untuk dijadikan bahan bukti,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, dia tidak berpuas hati kerana harga tepung gandum di pasaran lebih rendah berbanding sekeping roti canai yang dijual peniaga berkenaan.

“Perbuatan peniaga yang ambil kesempatan meletakkan harga sesuka hati sempena musim perayaan begini adalah tidak adil dan menganiaya pengguna, tambahan pula kualiti roti canai yang dijual tidak setimpal dengan harga yang dikenakan.

“Kalau dikira, berapa banyak dia (peniaga) boleh kaut untung. Saya harap mana-mana pengguna lain yang berdepan kes peniaga jual dengan harga tidak munasabah ini segera memaklumkan kepada pihak berkuasa,” katanya.

Khairul Azhar yang bertugas di Institut Jantung Negara (IJN) berkata, dia ingin melaporkan kes itu ke bahagian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), namun tergendala kerana pejabat ditutup disebabkan cuti umum panjang.

Dia yang pulang berhari raya di Terengganu amat kesal dengan sikap sesetengah peniaga di negeri ini yang dikenal pasti mengambil kesempatan. – Sinar Harian

P/S: Peniaga Kt Tganu nie mmg lagu tu sokmo..dengar cakap luar sikit kena laaa..jumpe peniaga gni mu tampor jer..haha
Read More

Bakal President Amerika Seorang Hantu Zombie - Seram

Pilihanraya sesebuah negara sememangnya penting dalam penyusunan semula struktur pemerintahan sesebuah kerajaan..Lazimnya, bagi calon yang ingin bertanding kerusi dalam pilihanraya, syarat yang paling penting sekali adalah, mereka mestilah seorang manusia..Namun, di Amerika Syarikat, telah wujud calon pertama dari kalangan 'mayat hidup' atau lebih dikenali sebagai "zombie"..Nak tahu sama ada calon ni betul-betul zombie atau bukan, meh baca kat bawah ni..
Bahang pilihanraya calon Presiden semakin hangat di Amerika Syarikat. Pada minggu ini, Barack Obama, calon Parti Demokrat dan Mitt Romney, calon Parti Republikan akan disertai oleh seorang calon lain. Kali ini beliau akan mewakili golongan mayat hidup.

Calon tersebut yang mempunyai nama yang unik iaitu Zombie, secara rasminya akan turut serta dalam bertanding sebagai calon Presiden Amerika Syarikat. Pilihanraya pada tahun 2012 kali ini akan menjadikan suasana menjadi lebih menarik berikutan penyertaan calon yang berasal daripada San Diego ini.

Zombie bersama dengan 'isteri manusianya', Patti Morgan Zombies akan turut berkumpul lawatan pra-pilihanraya di negera ini. Dengan membawa imej zombie, beliau akan melawat enam bandar utama termasuk Tampa dan Charlotte, di mana beliau akan menyampaikan mesej mengenai zombie di Kongres Republikan dan Demokrat.







Hebat aura si Zombie ni, sampai penyokong pun sanggup make up jadi zombie jugak..

P/S : Aku Ingat x wujud Pengundi Hantu nie, Arini mmg aku btul2 konpem mmg wujud pungundi Hantu Zombie..hee

Sumber: Sochai..
Read More

Kisah Yang Sedih Dan Pilu | Ditikam Kerana Menasihati Adik Ipar Supaya Tidak Memukul Adik Perempuannya

Kisah Yang Sedih Dan Pilu | Ditikam Kerana Menasihati Adik Ipar Supaya Tidak Memukul Adik Perempuannya | MELAKA – Niat murni seorang lelaki yang menegur adik iparnya yang didakwa kerap memukul isteri berakhir dengan mangsa mati ditikam oleh pemuda itu di sebuah rumah di Kampung Serkam Pantai di sini kelmarin.


Dalam kejadian pada pukul 7.30 malam, mangsa, Rashid Ahmad, 46, meninggal dunia di Hospital Melaka pada pukul 1.40 pagi semalam selepas mengalami kecederaan parah di bahagian pinggang kiri akibat ditikam adik iparnya yang berusia 41 tahun.

Amat menyedihkan apabila tragedi berdarah tersebut berlaku di rumah ibu Rashid pada hari raya keempat ketika suspek, mangsa bersama sanak saudara berkumpul di rumah tersebut.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah berkata, siasatan polis mendapati sebelum kejadian mangsa yang bekerja sebagai jurukimpal di Muar, Johor dikatakan menegur sikap adik iparnya itu ekoran suspek didakwa kerap memukul isterinya yang merupakan adik perempuan mangsa.

“Teguran mangsa menyebabkan suspek marah lalu berlaku pergaduhan dan pergelutan.
“Semasa pergelutan suspek tiba-tiba mengeluarkan sebilah pisau lalu menikam mangsa,” kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPPK) Melaka di sini.

Menurut beliau, selepas ditikam mangsa yang masih bernyawa dihantar ke Hospital Melaka bagi mendapatkan rawatan tetapi dia disahkan meninggal dunia pada pukul 1.40 pagi.
Kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Kata beliau, polis belum menahan suspek kerana lelaki itu menghilangkan diri dengan memandu sebuah kereta Proton Iswara berwarna hitam selepas kejadian tersebut.

Sementara itu, isteri Rashid, Siti Hawa Ibrahim, 44, berkata, dia tidak sangka teguran suaminya terhadap adik iparnya boleh mencetuskan pergaduhan sehingga meragut nyawanya.

“Ketika kejadian saya dan sanak saudara berada di dalam rumah manakala suami dan adik ipar berada di luar rumah selepas suami selesai menunaikan solat Maghrib.

“Saya hanya mengetahui suami saya ditikam selepas terdengar jeritan kuat ‘sakit’, ‘sakit’,” ceritanya ketika ditemui di Kampung Serkam Pantai di sini.

Siti Hawa memberitahu, dia yang keluar melihat apa yang berlaku nampak adik iparnya memegang sebilah pisau manakala suaminya terbaring berlumuran darah.

Kata wanita itu lagi, suspek kemudian menghantar suaminya ke Hospital Melaka bagi mendapatkan rawatan sebelum menghilangkan diri sebaik menurunkan mangsa di Wad Kecemasan Hospital Melaka.

Jenazah Rashid yang merupakan bapa kepada tiga orang anak berusia antara sembilan hingga 14 tahun
 dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu 6, Jalan Bakri Muar, Johor semalam.

Sumber: Sinar Harian.
Read More

Lagu Janji DiTepati Dimaki Ustaz Asri ( Mantan Mufti Perlis )..Patutkah?

SUDAH beratus kali, malah beribu kali lagu dan lirik "Janji Ditepati" diejek dan dicemuh oleh rakyat Malaysia. Paparan lagu itu di YouTube juga mengundang lebih 50 ribu "dislike".

Jika anda seorang manusia yang waras, tentu sekali anda akan tergolong di dalam golongan orang-orang yang mengejek atau sekurang-kurangnya membenci Lagu "Janji Ditepati" di dalam hati.

Bekas Mufti Perlis semalam secara terbuka mengkritik lagu "Janji Ditepati" yang dijadikan lagu tema Kemerdekaan tahun ini di laman twitter beliau.

Dr Asri membayangkan betapa buruknya lagu dan lirik "Janji Ditepati" itu. Tidak cukup dengan itu, beliau menyebut Malaysia bagaikan sebuah kerajaan yang nazak dilihat kerana terdesak menggunakan hari kemerdekaan sebagai kempen politik.

Lihatlah, Janji Ditepati mencipta sejarah tersendiri apabila menjadi satu-satunya lagu tema kemerdekaan yang mengundang kritikan terbuka daripada bekas mufti.

Namun kepada si pengampu kerajaan, inilah lagu paling lunak dan bermakna dalam hidup mereka kah kah kah...

Sumber: ABU
Read More

Ustaz Don Sudah Bergelar Suami- Meriah Dan Tahniah Yaa Ustaz ( Barakallahulakuma ♥ )

USTAZ Don Daniyal Don Biyajid begitu disayangi dan disenangi ramai, apatah lagi karakternya mudah mesra serta peramah membuatkan siapa saja senang mendekati pendakwah muda ini.
Umurnya baru menjangkau 28 tahun, tapi anak kelahiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang ini mempunyai banyak pengalaman menjadi penceramah bebas.

Pemilik Ijazah Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Maahad Qiraat Shoubra, Mesir bagaimanapun sentiasa cuba mengelak untuk berbicara soal peribadi dan lebih suka berahsia kerana baginya soal percintaan dan perkahwinan biarlah diketahui oleh individu yang rapat dengannya saja.

tahniah atas pernikahan beliau dengan pelajar perubatan dari salah sebuah universiti di Mesir, Husna Zahry Rafie sebentar tadi. Tahniah Ustaz
 
Read More

Malaysia Dibanjiri Nepal Dan Bangla, Myammar..Apa Nak Jadi Nie Najib Oii

Berlagak Macam Le Negara Sendiri..

KUALA LUMPUR: Ketika warga tempatan berpusu-pusu meninggalkan ibu kota bagi meraikan Aidilfitri di kampung, berlainan pula dengan warga asing yang dilihat semakin ramai membanjiri bandar raya.

Bagaimanapun, kebanjiran warga asing terbabit turut menimbulkan masalah kerana ramai di kalangan mereka degil dan pengotor.
...

Sebagai contoh, ada warga asing, terutama dari Myanmar, menjual sirih di sepanjang kaki lima bangunan di Lebuh Pudu dan Pasar Seni, menyebabkan kawasan berkenaan dicemari air ludahan sirih yang menjijikkan.

Bukan saja kotor, keadaan sesak yang ‘menghimpunkan’ warga Myanmar terbabit merimaskan, selain mengancam keselamatan rakyat tempatan.
 
Tinjauan Metro Ahad mendapati, kebanyakan warga asing terbabit melepak secara berkumpulan dengan menghabiskan masa di tempat terbuka, menyebabkan wartawan terasa seperti berada di negara asing kerana hampir setiap sudut pusat beli-belah dipenuhi warga Myanmar, malah kebanyakan bas yang menurunkan penumpang turut dipenuhi ‘orang’ mereka.

Warga tempatan, Kamarul Mohd Hussin, 38 berkata, senario itu adalah biasa, apatah lagi menjelang cuti umum atau hari minggu.

“Tidak kira sama ada raya atau tidak, di sinilah tempat mereka. Tanpa rasa malu, mereka tidur dan berlagak seperti berada di negara sendiri, malah kita rakyat tempatan pula takut dengan mereka.

“Keadaan di sini benar-benar mengecewakan. Bukan itu saja, ada kala mereka bergaduh dan membuat kacau hingga menimbulkan rasa tidak senang hati.

“Lihatlah, mana ada rakyat tempatan di sini. Semuanya rakyat Myanmar, malah saya pelik bagaimana mereka mendapat lesen perniagaan,” katanya.

Sumber: Harian Metro

P/S : Myammar kite duk bagi berniaga kt negara kite, umat Islam sana disembelihnya..aku  mmg boikot laa puak2 Myammar nie..
Read More

Gempar - Gadis 10 Tahun Di Tanam Hidup-Hidup Bangkit Dari Kubur

Mungkin inilah yang disebut pertolongan Allah SWT pada orang yang teraniaya. Kejadian yang menimpa gadis 10 tahun yang diperkosa dan ditanam hidup-hidup oleh sepupunya yang berusia 21 tahun akhirnya bangkit kembali dari kuburnya. Ia keluar dari kubur yang tak terlalu dalam, lalu kembali ke rumah orang tuanya dan melaporkan kejahatan itu kepada pihak berwajib.Kejadian ini berlaku di kampung terpencil di Kota Magpet, Cotabato Utara, Filipina, Rabu, 5 Oktober 2011.

Menurut Ketua Polis Magpet Inspektor Polis Roberto Ocumen, awalnya pelaku yang bekerja sebagai petani mengajak berbual korban di luar rumah.Pelaku yang diketahui bernama Dennis Quilaton ternyata memendam berahi terhadap sepupunya itu. Tak lama berbincang, Dennis memukul korban dengan benda keras.

Dalam keadaan tak sedar, tubuh kecil itu diseret ke rumput dan pelaku pun memperkosanya.“Pemerkosa lalu menguburnya di tanah yang tidak terlalu dangkal dan menutupi dengan daun pisang,” ujar Ocumen dalam incuirer.ner. Merasa sudah cukup selamat untuk menghilangkan jejak maka pelakupun akan meninggalkan lokasi dengan tenang tanpa punya fikiran apa-apa.

Namun Allah SWT Maha Penolong hambaNya yang teraniaya, tanpa diketahui pelaku sang gadis ternyata masih sedar. Ia tertatih-tatih merangkak ke permukaan tanah. Pihak polis belum tahu berapa lama budak perempuan ini berlangsung di dalam tanah.Akhirnya, budak ini bertemu jiran yang kemudian menghantarnya kembali ke rumah dan menemui orang tuanya.- info

Read More

10 Tahun Garfu Dalam Perut

BARNSLEY: Apabila Lee Gardner bergegas ke hospital selepas muntah darah dan mengalami sakit perut yang amat sangat, dia bimbang keadaannya kesihatannya itu lebih teruk lagi.

Bagaimanapun, doktor di Barnsley terkejut apabila menemui garfu sembilan inci dalam perut lelaki itu dan lebih mengejutkan, ia berada di situ sejak lebih 10 tahun lalu.

Pakar perubatan itu bertambah keliru lagi apabila Garner, 40 berkata, dia langsung tidak ingat tertelan garfu berkenaan.

Sepuluh tahun lalu, doktor berkata, garfu itu akan melalui sistem penghadamannya secara semula jadi dan dia menjangka ia sudah tidak ada lagi.

Tetapi, ia sebenarnya masih berada di dalam perutnya.
Garner kini sudah pulih sepenuhnya.

“Saya muntah darah dan apabila mereka memeriksa perut saya dengan kamera, doktor bertanya: ‘Adakah anda pasti anda tidak menelan sesuatu?’” katanya.

“Saya memberitahu mereka tidak tetapi doktor itu bertanya lagi: ‘Anda pasti?
Saya melihat sesuatu seperti garfu?’ Saya teringat menelannya secara tidak sengaja beberapa tahun lalu.
“Saya begitu terkejut. Saya tidak pernah menghadapi masalah dengan perut saya, kecuali beberapa tahun sebelum ini apabila saya merasakan ada sesuatu di dalam perut saya apabila saya membongkok.”

Tetapi nasihat doktor selepas saya tertelannya ialah ia akan melalui sistem penghadaman dalam perut saya dan itu sudah lama berlaku. Saya tidak pernah terfikir ia disebabkan garfu itu.

Gardner teringgat bagaimana dia bermain dengan garfu plastik dalam mulutnya beberapa tahun lalu apabila dia tercekik dan menelannya secara tidak sengaja.

Doktor di Hospital Barnsley menggunakan kamera untuk melihat dalam perutnya bagi mencari punca kesakitan yang dialami Garner apabila menemui objek misteri itu.

Imej menunjukkan kepala garfu itu terletak dalam perutnya dengan pemegangnya tersembul pada usus kecil.
Kepala garfu itu menekan pada perutnya hingga menyebabkan ulser yang membawa kepada pendarahan. – DM
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makhluk Allah Bertandang

Search This Blog

Loading...

Sembang Minggu ini ( Tersohor )

ENTRI TERBAIK

Google+ Followers

Kepada sesiapa yang ingin berurusan ataupun ingin menyumbang 'entri' untuk di'post'kan ke kakiSembang.com, sila email je Ambe di: admin@kakisembang.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.